پایتون برای همه | 11 | مقادیر و انواع آن‌ها

پایتون برای همه پایتون 3

اشتراک وفاداری (ماهی یک چایی)

می‌توانید از محتویات این باکس بگذرید و یک‌راست به سراغ نوشته اصلی بروید. قبل از خرید اشتراک وفاداری، مزایای آن را از طریق این پیوند مشاهده کنید. لطفا تنها بعد از خواندن «مزایای خرید اشتراک» اقدام به خرید کنید.

مقادیر و انواع آن‌ها. یک مقدار – مثل یک حرف یا یک عدد – پایه‌ای‌ترین چیزی‌ست که برنامه با آن کار می‌کند. مقادیری که تا اینجای کار مشاهده نموده‌ایم شما 1 و 2 و “Hello World!‎” می‌شود.

این مقادیر به گروه‌های خاصی تعلق دارند. مثلا 2 یک عدد صحیح (Integer) و “Hello World!‎” یک رشته (String) است. ولی چرا “رشته”؟ چون شامل رشته‌ای از حروف می‌شود. حالا شما یا مفسر چگونه تشخیص می‌دهید که “Hello World!‎” یک رشته است؟ پاسخ ساده است: از آنجایی که بین علامت نقل‌قول قرار گرفته است.

گزاره یا دستور print چه برای رشته چه برای عدد صحیح به خوبی کار می‌کند. با استفاده از python مفسر را اجرا می‌کنیم:

python
>>> print(4)
4

اگر می‌خواهید نوع یک مقدار را از مفسر بپرسید، می‌توانید از type استفاده کنید:

>>> type('Hello, World!')
<class 'str'>
>>> type(17)
<class 'int'>

واضح است که رشته متعلق به نوع str و عدد صحیح یا integer متعلق به int است. اعداد اعشاری نیز با نام float شناخته می‌شوند.

>>> type(3.2)
<class 'float'>

خب بیایید کمی پیچیده‌ترش کنیم. نظرتان در خصوص “17” و “3.2” چیست؟ اعداد صحیح و اعشاری‌اند ولی داخل علامت نقل‌قول قرار گرفته‌اند. بد نیست از مفسرِ پایتون بپرسیم:

>>> type('17')
<class 'str'>
>>> type('3.2')
<class 'str'>

پایتون می‌گوید که رشته‌اند.

معمولا وقتی که اعداد صحیح بزرگی را تایپ می‌کنیم، با استفاده از کاما عدد را برای خوانایی بیشتر می‌شکنیم. درست است که این فرمت برای پایتون قابل درک است، ولی چیزی که پایتون از آن برداشت می‌کند کاملا متفاوت است.

>>> print(1,000,000)
1 0 0

چیزی که پایتون به ما نشان می‌دهد، با چیزی که ما انتظار داریم، متفاوت است. مفسر پایتون 1,000,000 را به عنوان سلسله‌ای از اعداد صحیح که با کاما جدا شده‌اند تفسیر می‌کند به همین خاطر بینش یک فاصله قرار می‌دهد و سپس چاپش می‌کند.

این اولین خطای معنایی‌ست که مشاهده می‌کنید. کد بدون برگرداندن هیچگونه خطایی به کارش ادامه داد ولی، آن چیزی که ما انتظار داشتیم، را برنگرداند. یعنی کارش را “درست” به معنای چیزی که ما می‌خواهیم، انجام نداد.

این نوشته تحت مجوز کرییتیو کامنز BY – NC و حمایت موسسه تحقیقاتی رامونا ارائه می‌شود. شما می‌توانید با توجه به مفاد این گواهی از آن استفاده کنید.

اولین نفری باشید که نظر می‌گذارد

پاسخ دهید

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد