چطور بهتر یاد بگیریم | 45 | آماده شدن برای امتحان

چطور بهتر یاد بگیریم

اشتراک وفاداری (ماهی یک چایی)

می‌توانید از محتویات این باکس بگذرید و یک‌راست به سراغ نوشته اصلی بروید. قبل از خرید اشتراک وفاداری، مزایای آن را از طریق این پیوند مشاهده کنید. لطفا تنها بعد از خواندن «مزایای خرید اشتراک» اقدام به خرید کنید.

همانطور که پیشتر هم گفته شد، بررسی چیزهایی که یاد گرفته‌ایم با استفاده از یک آزمون می‌تواند کمک بسیار بزرگی در جهت یادگیری باشد. تلاش برای به خاطر آوردن و توضیح آن چیزی که یاد گرفته‌ایم، و حل مساله از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

فرض را بر این بگذارید که طبق برنامه بایستی یک ساعتِ دیگر بر روی سرفصل خاصی کار کنید. اگر این یک ساعت را صرف گرفتن یک آزمون از خود کنید، بهره‌ی بیشتری نسبت به صرف همان مدت برای دوباره‌خوانی برده‌اید.

آزمون‌گیری، تاثیر بسزایی روی تمرکز مغز بر روی مواد درسی و درک آن‌ها دارد.

در طول این دوره تقریبا تست‌دادن/آزمون‌گیری در تمام موارد جزئی از یادگیری به شمار می‌رفت. دلیلش این است که زمان آزمون‌گیری، شما تلاش می‌کنید تا اطلاعات آموخته شده را بالا بکشید. فهم مطلب برای بیان و بالا کشیدن اطلاعات در هنگام تست دادن، بسیار مهم است و نقص در حین انجام تست، می‌تواند به شما کمک کند تا بفهمید در چه قسمت‌هایی در فهم مطلب با مشکل مواجه شده‌اید. خودِ تلاش برای خارج کردن یک مفهوم از ذهن، نه‌تنها به شما برای یادگیری و فهم بهتر در مرور دوباره‌ی مطلب کمک می‌کند، بلکه در پس ذهنتان، مغز به دنبال الگوهای دیگر برای قابل فهم کردن مفهومی که در حال یادگیری‌اش‌اید، می‌گردد.

و اما یکی از آخرین درس‌های این کتاب ساخت چک‌لیست یا فهرست بازبینی است. چک‌لیست به شما کمک می‌کند تا بفهمید که آیا تلاش‌تان برای آزمون نهایی، بر روی مسیر درست بوده و آیا آماده‌اید یا خیر.

این چک‌لیستی که در این درس معرفی می‌کنم توسط ریچارد فلدر طراحی شده است.

۱) آیا تلاشِ جدی برای فهمیدن متن کرده‌اید؟
۲) آیا با هم‌دوره‌ای‌های خود برای بررسی درک مطلب و حل مسائل همکاری کرده‌اید؟ یا حداقل پاسخ‌هایتان را با دیگران تطبیق داده‌اید؟
۳) آیا روش کلی حل مساله را قبل از تطبیق با هم‌کلاسی‌های خود مشخص کرده‌اید؟ با خودتان به توافق بر سر روش حل یک مساله رسیده‌اید؟
۴) در بحث‌هایی که راجع به تکالیف درسی می‌شود با دیگران همکاری کرده‌اید؟ ایده‌هایتان را به اشتراک گذاشته‌اید و یا از دیگران ایده گرفته‌اید؟
۵) زمانی که به مشکل برخورد کردید آیا با استاد راهنما برای حل مشکل بحث و گفتگو داشته‌اید؟
۶) آیا زمانی که تکالیفتان را تحویل دادید، مفهوم تمام آن‌ها را به خوبی درک کرده بودید؟ آیا در خصوص مواردی که برایتان واضح نبود، در کلاس درس سوال کردید؟ آیا راهنما را به خوبی برای درک مطلب مطالعه کردید؟
۷) آیا توانستید که راه‌حل کلی حل مساله را بدون اتلاف وقت و به سرعت بیابید؟
۸) آیا راهنمای درسی و مسائل را مرور کردید و در خصوصش با دیگر هم‌کلاسی‌ها بحث و گفتگو کردید؟ از یکدیگر سوال پرسیدید؟
۹) با فرض برگزاری یک دوره‌ی بازبینی، آیا در خصوص مواردی که مطمئن نیستید از دیگران سوال کردید؟
۱۰) آیا شب قبل از امتحان به میزان کافی خوابیدید؟ خواب بسیار مهم است و اگر جوابتان به این پاسخ، «نه» باشد، تمام «بله‌»های قبل هم از اعتبار می‌افتند.

آزمون و آزمودن یک کار بسیار جدی‌ست. دقیقا مثل یک دکتر یا خلبانی که قبل از پرواز یا عمل جراحی لازم است چک‌لیست خود را به دقت بررسی کند، بررسی چک‌لیست فوق نیز می‌تواند به شما در افزایش شانس پیروزی بسیار کمک کند.

2 دیدگاه

  1. سلام
    1-این مقاله ها ترجمه کتاب Learning how to learn هستند یا خودتون نوشتیدشون؟
    2-کل کتاب learning how to learn در سایت قرار دادید؟
    3-این کتاب همون کتاب یادگیری هوشمندانه است؟
    4-و اگر این دو کتاب متفاوت هستن خوندن کدوم کتاب برای کنکوری ها پیشهاد میکنید؟
    تلاشتون که برای افزایش آگاهی افراد قابل ستایشه .موفق و پیروز باشید

    • سلام.
      جواب سوال ا و ۲) من کتابی به این اسم که می‌فرمائید رو ندیدم و این نوشته‌ها نتیجه‌ی دوره‌ی آنلاین از دانشگاه سن دیگو‌ـه که گذروندم به همراه چند کتاب دیگه که در زمینه‌ی یادگیری خوندم.
      جواب سوال ۳) این مجموعه مقالات به صورت یه کتاب در اومده اما قرار نیست قبل از چاپ، به صورت الکترونیک، روی اینترنت قرار بگیره و کلا با کتاب یادگیری هوشمندانه متفاوته. کتاب یادگیری هوشمندانه حاصل تحقیق یک ساله‌ی من روی فنون یادگیری و بالا بردن بازدهی در یادگیریه و هیچکدوم از فصل‌هاش روی این سایت نیست.
      جواب سوال ۴) برای کنکوری‌ها، خوندن کتاب یادگیری هوشمندانه، به نظرم هوشمندانه‌تره چرا که اونجا با تکنیک‌هایی آشنا میشن که می‌تونه به یادگیری‌شون سرعت بده. مطالب این دسته که روی وب‌سایت قرار گرفته، بیشتر به یادگیری عمیق می‌پردازه.

      و ممنونم. نظر لطفتونه.

پاسخ دهید

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد