ذخیره‌ساز متصل به شبکه | قسمت اول | معرفی

Are You Ready for NAS

اشتراک وفاداری (ماهی یک چایی)

می‌توانید از محتویات این باکس بگذرید و یک‌راست به سراغ نوشته اصلی بروید. قبل از خرید اشتراک وفاداری، مزایای آن را از طریق این پیوند مشاهده کنید. لطفا تنها بعد از خواندن «مزایای خرید اشتراک» اقدام به خرید کنید.

این روزها آن‌قدر وسایل مختلف متصل به شبکه‌ی بی‌سیم یا همان وای‌فای در خانه‌هایمان زیاد شده که وصل کردن دائمی آن‌ها به یک باید تبدیل شده است. با حافظه‌های اندکی هم که این وسایل دارند اگر یه فضای اشتراکی بزرگ مثلاً یک ترابایتی برای همه‌ی این دستگاه‌ها در دسترس باشد که دیگر نور علی نور می‌شود. یک ترا بایت فضا به حافظه‌ی هر کدام از دیوایس‌ها اضافه می‌شود و مهمتر از همه اینکه تمام این دستگاه‌ها را به هم وصل می‌کند. دیگر بلوتوث و راه‌های ارتباطی کُند معنایی نخواهد داشت. در یک آن یک یا چندین فایل در دسترس همه است. اگر این ایده به هیجانتان انداخت باید بگویم که با پست‌های چند قسمتی فضای ذخیره‌ساز شبکه همراه باشید.

اول از همه بگذارید شما را با NAS آشنا کنم. NAS به معنای فضای ذخیره‌ساز متصل به شبکه است. این سیستم نه تنها امکان ذخیره‌سازی و دسترسی به فایل‌ها از طریق شبکه را فراهم می‌کند که امکان ویرایش فایل‌های موجود را نیز میسر می‌سازد. نَزْ یا نَسْ اولین عنصر مورد نیاز ماست.

NAS

و اما برای راه‌اندازی نز چند انتخاب دارید. یا می‌توانید از سیستم فعلی خود استفاده کنید و یا اینکه اگر یک کامپیوتر عهد بوقی دارید سلامی دوباره به روی ماهش بکنید. من دومی را پیشنهاد می‌کنم چرا که این سیستم بهتر است که ۲۴ ساعته روشن باشد تا در طول شبانه‌روز فضای ذخیره‌ساز ما در دسترس بماند. از طرفی شاید سیستم فعلی شما یک لپ‌تاپ باشد که دائم جابجا می‌شود. در این صورت لپ‌تاپ اصلاً انتخاب جالبی نیست چرا که بهتر است اتصال سیستم نز توسط سیم به مودم (LAN) صورت بگیرد تا در کنار پایداری، سرعت خوبی هم برای اتصال به حافظه داشته باشیم. پس همان بهتر که آن سیستم خاک‌خورده را گردزدایی کنید. این هم از عضو دوم گروه‌مان.

من شخصاً یک هارد یک ترا داشتم که رو به قبله خوابیده بود و به عنوان آخرین ماموریت، آن را بر روی نز نصب کردم. هرچند اصلاً کار هوشمندانه‌ای نیست و بهتر است برای نز از یک هارد با کیفیت استفاده شود ولی فعلاً کار می‌کند. شاید شما هم برای راه‌اندازی اولیه نیاز به چنین هاردی داشته باشید ولی مثل من در فکر خرید یک هارد خوب باشید چرا که کل نز هست و هاردش.

اما عضو بعدی گروه، سیستم‌عامل هست. شما می‌توانید از ویندوز استفاده کنید ولی من پیشنهاد نمی‌کنم. چرایش را برایتان می‌گویم. اول اینکه بعید به نظر می‌رسد ویندوز ۷ که به‌روز رسانی‌های امنیتی را همچنان دریافت می‌کند بر روی کامپیوتر خاک‌خورده‌ی شما به راحتی اجرا شود. در ثانی ویندوز کمی سنگین است و مصرف برق نز که قرار است ۲۴ ساعته روشن باشد را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. برای همین من لینوکس را پیشنهاد می‌کنم، آن هم آرچ‌لینوکس. ولی نترسید. شما اگر خواستید می‌توانید ویندوز را به این منظور استفاده کنید. اما یادتان باشد که یک سری چیزها را از دست می‌دهید. اول از همه مصرف سیستم شما بالاتر می‌رود و امکان اینکه سیستم شما صداهای ناهنجاری در نیمه‌ی شب از خودش در بیاورد نیز کم نیست. مثلاً ویندوز به فکر دیفرگمنت کردن هارد بیفتد. یا برنامه‌ای در پس‌زمینه اجرا شود و سرعت فن سی‌پی‌یو ناگهان زیاد شود. دوم اینکه در حقیقت من کار با ویندوز را بلد نیستم و این آموزش بر روی راه‌اندازی یک نز با سیستم‌عامل لینوکسی تمرکز می‌کند در نتیجه کارهایی که ما قرار است با این سرور انجام دهیم را نمی‌توانید بر روی ویندوز انجام دهید. یا حداقل انجامشان سخت است. درست است که ما با یک نز ساده شروع می‌کنیم ولی وظایف متنوعی را قرار است برای این سرور، مانند دانلود شبانه لینک‌های مستقیم و یا تورنت، پشتیبان‌گیری از اطلاعات ما و… در نظر بگیریم پس کلی چیز دیگر را از دست می‌دهید. اتصال به یک سرور لینوکسی هم بسیار ساده است. چه از طریق ویندوز چه از طریق لینوکس و چه از طریق اندروید می‌توانید به راحتی با سرور ارتباط برقرار کنید. خط فرمان بسیار منعطف و قدرتمند است و مطمئنم که شما از آن خوشتان می‌آید. در کنارش گیک‌منشانه هم هست و خاطرتان جمع که کلی از نظر معنوی هم به شما کمک می‌کند و اعتماد به نفس‌تان را به سقف اتاقتان می‌چسباند.

حالا اگر هوس ماجراجویی هم چاشنی کار کنیم دیگر بساطمان برای شروع جور جور است.

با نصب و پیکربندی آرچ‌لینوکس شروع می‌کنیم. پس منتظر پست بعدی من باشید چرا که اینجا منتظر شما هستم.
راستی قبلش هم آرچ‌لینوکس را دانلود کنید. در کل داشتنش ضرر ندارد. نصب آرچ آنقدر ساده است که من توانستم، پس شما هم می‌توانید. لینوکس دوست ماست، و بهتر است دوستش داشته باشید چرا که حتی اگر با چشم غیرمسلح هم دیده نشود ولی باز هم در همه‌جا حضور دارد.

فراموش نکنید فید ای‌لولا را دنبال کنید. همچنین ما در لاین، فیس‌بوک و گوگل‌پلاس هم هستیم.

2 دیدگاه

  1. سلام
    استفاده از آرچ برای همچین موضوعی خوب هست ولی مفید نیست.
    به علت انکه نصب آرچ برای تغریبا تمامی کاربران تازه کار و بیش از نیمی از کاربران نیمه حرفه ای سخت میباشد پیشنهاد میکنم این مطلب را در مورد توزیع ساده تری همچون اوبونتو ادامه دهید.(یا حد اقل مانجارو به عنوان یکی از زیر مجموعه های آرچ)
    ارادت مند شما یک آرچ کار نسبتا کهنه کار!

    • سلام
      شاید این سوگیری ذهنی من باشه که بعد از سال‌ها کار با آرچ فکر می‌کنم با توضیحاتی که قراره توی پست بعدی بدم، یه تازه‌کار هم می‌تونه از پس نصب آرچ تا اون مرحله‌ای که برای نز لازم هست پیش بره. ولی از اون‌جایی که سیستم نسبت به سایر توزیع‌هایی که با کلی برنامه‌ی از پیش تعیین شده و یک محیط گرافیکی عرضه می‌شن فوق‌العاده سبک‌تر میشه هم منابع کمتری از سیستم کهنه‌ی ما استفاده می‌شه هم به تبعش مصرف برق سیستمی که قراره ۲۴ ساعته روشن باشه رو کاهش می‌ده و هم بالاخره سر و صدای کمتری رو تولید می‌کنه. از طرفی فضای کمتری رو سیستم‌عامل می‌گیره، به روز رسانی که برای همچنین سیستمی حیاتی هست رو به خاطر حجم کمتر راحت‌تر دریافت می‌کنه و…
      حالا پست بعدی آماده که شد ببینید. شاید هم از پس توضیح روون یک نصب ساده براومده باشم تا برای یه عمر بتونیم از مزیت‌هاش استفاده کنیم.
      به هر حال از پیشنهادتون هم ممنونم. ترجمه کتاب مینت رو اتفاقا تازه‌گی‌ها به روز کردم. با توجه به چیزی که گفتید توی پست بعدی که مربوط به نصب میشه حتما اشاره می‌کنم که دوستان می‌تونن به جای نصب آرچ، کتاب مینت رو بگیرن و نصبش کنند. اون مخصوص یک تازه‌وارد نوشته شده.

پاسخ دهید

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد