چطور بهتر یاد بگیریم | 19 | انتقال یا Transfer

اشتراک وفاداری (ماهی یک چایی)

می‌توانید از محتویات این باکس بگذرید و یک‌راست به سراغ نوشته اصلی بروید. قبل از خرید اشتراک وفاداری، مزایای آن را از طریق این پیوند مشاهده کنید. لطفا تنها بعد از خواندن «مزایای خرید اشتراک» اقدام به خرید کنید.

تا اینجا یاد گرفتیم که چطور یک قطعه‌ی مفید از اطلاعات را در مغزمان بسازیم. وقتی که این قطعه‌ها به خوبی ساخته و پرداخته شوند، اطلاعاتشان می‌تواند در جنبه‌های مختلف با هم ارتباط برقرار کنند. یک فرمول فیزیک می‌تواند در بازرگانی به کار آید و یک سری از مشکلات مربوط به آن را حل و فصل کند. به عبارتی انتقال اطلاعات از یک سرفصل به سرفصل دیگر.

ولی خلاقیت لازمه‌ی چیدن مناسب این قطعه‌ها در کنار همدیگر است. به عبارتی یک چانک لازم نیست که همیشه به روش خاصی به چانک‌های دیگر وصل شود و در نهایت همیشه یک شکل خاصی از اطلاعات از آن قطعه استخراج گردد. بلکه یک چانک خوب می‌تواند به روش‌ها متفاوتی به چانک‌های دیگر متصل شد و خروجی تازه و خلاقانه‌ای را باعث شود.

بگذارید تا با مثالی آن را شفاف‌تر بیان کنیم. در شطرنج ما در هر لحظه می‌توانیم کلی حرکت متفاوت انجام دهیم. اینکه چه استراتژی‌ای برای حرکت بعدی اتخاذ کنیم تا به تبع آن مسیری که در نظر داریم را بسازیم. این دقیقا مانند استراتژی ما در خلاقیت استفاده از چانک‌هاست. شما می‌توانید مهره‌ها را به روش‌های مختلف در مسیرهای متفاوت حرکت دهید و خلاقیت ایجاد کنید.

ولی چطور چانک‌ها با هم متصل می‌گردند؟ حالت دیفیوس را به خاطر می‌آورید؟ هرچقدر این چانک‌ها به واسطه‌ی تمرین پخته‌تر شده باشند، شانس ارتباطشان در حالت دیفیوس با موضوع‌های دیگر بیشتر خواهد شد. ارتباط جدید یک چانک با چانک‌های دیگر، سطح بالاتری از درک مطلب را منجر می‌شود. به عبارتی یک چانک خوب در خصوص یک سرفصل، می‌تواند درک بهتری از سرفصل دیگری را باعث شود.

درک مطلب، ساخت یک الگوی عصبی یا قدرت بخشیدن به آن است. یک چانک هم مجموعه‌ی بسیار فشرده‌ای از اطلاعات به شمار می‌رود. حالا فرض کنید که در حال تحلیل یک مساله در حالت متمرکزاید. شما پیرامون یک الگوی عصبی خاص در حال تکاپو برای درک مطلبید (مثلا الگوی عصبی چهارتایی در سمت راست تصویر زیر):

انتقال

به حالت دیفیوس می‌روید و ذهن‌تان را برای ارتباط با سایر الگوهای عصبیِ ضعیف و یا قوی و یا حتی یک چانک دیگر از اطلاعات آماده می‌کنید. به محضی که ارتباط لازم را گرفتید، شما راهی از الگوی عصبی یا چانک قبلی به الگوی عصبی جدید باز خواهید کرد. این راه ارتباطی با تمرین، یک چانک بزرگ از اطلاعات را می‌سازد که به شما در درک بهتر مطلب مرتبط با هر دو الگوی عصبی به علاوه‌ی درک مطالب تازه‌ای که به نحوی می‌توانند با اطلاعات این چانک‌ها مرتبط شوند، کمک می‌کند. به این ارتباط و انتقال اطلاعات بین چانک‌ها Transfer یا «انتقال» می‌گوییم.

اولین نفری باشید که نظر می‌گذارد

پاسخ دهید

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد