چطور بهتر یاد بگیریم | 36 | جمع‌بندی فصل سوم یادگیری

اشتراک وفاداری (ماهی یک چایی)

می‌توانید از محتویات این باکس بگذرید و یک‌راست به سراغ نوشته اصلی بروید. قبل از خرید اشتراک وفاداری، مزایای آن را از طریق این پیوند مشاهده کنید. لطفا تنها بعد از خواندن «مزایای خرید اشتراک» اقدام به خرید کنید.

یک بخش مهم دیگر از دوره‌ی یادگیری به پایان رسید. در جمع‌بندی فصل سوم یادگیری به مهم‌ترین نکاتی که در این بخش یادگرفتیم خواهیم پرداخت.

مغز ما بخش بزرگی را به تصویر و مفاهیم تصویری/فضایی اختصاص داده و ما می‌توانیم از این قابلیت برای خلق ایده‌های خلاقانه و پیوندشان با مفاهیمی که می‌خواهیم یاد بگیریم استفاده کنیم. این کار به ما کمک می‌کند تا بهتر مفاهیم را درک کرده، دیرتر فراموششان کنیم و در نهایت تمرکز بیشتری در حین کار بر روی موضوع داشته باشیم.

حالا چرا تمرکز بیشتر؟ فرض کنید که در حال ساخت یک تصویر ذهنی برای یادگیری یک کلمه‌ی انگلیسی می‌باشید. ساخت این تصویر ذهنی، مغز شما و حافظه‌ی کاری‌تان را درگیر خواهد کرد. درگیری بیشتر حافظه‌ی کاری با موضوع نیز برابر است با تمرکز بیشتر بر روی آن. یعنی عملا شما از فکر کردن به مسائل دیگر باز خواهید ماند و در نهایت به خاطر جمع بودن شش دانگ حواستان، یک چانک مفید خواهید ساخت.

برای حفظ کردن در این فصل دو روش را به شما آموزش دادیم. اول) ساخت یک تصویر عجیب و مرتبط با مفهوم یا آیتم‌هایی که می‌خواهید یاد بگیرید. عجیب و غیرعادی برای اینکه بتوانید آن کارت را به راحتی از بین انبوه کارت‌های حافظه بیرون بکشید. دوم) ساخت قصر حافظه به این صورت که یک اتاق را در نظر گرفته و آیتم‌ها را به شکلی مضحک و عجیب داخل آن بچینید. این تصویر به شما کمک می‌کند تا با به‌یادآوردن مکان خاصی، آیتم‌هایی که قبلا به صورت ذهنی آنجا چیده‌اید را به خاطر بیاورید. مثلا با وجود اینکه چند روز از نوشتن بخش قبل برای من می‌گذرد، هنوز یادم است که نان بربری، شیر پاکتی و تخم مرغ آیتم‌های درس قبلی بودند.

تمرین با فاصله‌های زمانی، لازمه‌ی تحریک حافظه‌ها برای در دسترس بودنشان است. این فاصله‌ها بایستی به مرور زیاد شوند، ولی در ابتدا آنقدر طولانی نباشند که مجبور به بازآموزی شوید. به عبارتی بایستی در ابتدای مراحل فراموشیِ هر چیزی، تمرین دوباره را در دستور کار خود قرار دهید. اگر وزن این فراموشی‌ها به خاطر فواصل طولانی بین تمرین‌ها زیاد شود، شما با تمرین دوباره، به بهتر شدن درک مفهوم یا مهارت کمکی نکرده‌اید، بلکه از نو در حال یادگیری آن خواهید بود.

اولین نفری باشید که نظر می‌گذارد

پاسخ دهید

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد