چطور بهتر یاد بگیریم | 35 | قصر حافظه

اشتراک وفاداری (ماهی یک چایی)

می‌توانید از محتویات این باکس بگذرید و یک‌راست به سراغ نوشته اصلی بروید. قبل از خرید اشتراک وفاداری، مزایای آن را از طریق این پیوند مشاهده کنید. لطفا تنها بعد از خواندن «مزایای خرید اشتراک» اقدام به خرید کنید.

در بخش قبل یک روش عملی و کاربردی برای حفظ اطلاعات را یاد گرفتید. در این بخش تکنیک دیگری به اسم قصر حافظه را برای‌تان تشریح می‌کنیم.

به صورت خیلی ساده، قصر حافظه را می‌توان به اتاقی تشبیه کرد، که آیتم‌هایی که قرار است حفظ کنیم در آن جای خوش کرده‌اند. برای اینکه بهتر با این تکنیک آشنا شوید، با مثالی آن را بیان می‌کنیم.

مادر شما یک لیست خرید بلند بالا در دستانتان گذاشته و در خروجی را نشان می‌دهد: «تا قبل از خرید این لیست پات رو توی این خونه نگذار». نگاهی به آیتم‌های لیست می‌اندازید: تخم‌مرغ، نان، شیر و یک سری از چیزهای دیگر. فعلا همین سه مورد را در نظر داشته باشید.

حالا اتاق خودتان را در ذهن‌تان تصور کنید. مانیتوری روی میز کارتان هست را یک تخم‌مرغ بسیار بزرگ تصور کنید. مثل گوی جادویی که از داخلش، تصاویر را نشان می‌دهد. هم مانیتور است، هم تخم‌مرغ. خودتان را روی صندلی جلوی مانیتور تصور کنید که به جای شخص خودتان یک پاکت شیر بزرگ شده‌اید. پرده‌های اتاق‌تان هم از جنس پارچه نیستند، بلکه نان بربری آویزان از سقف‌اند.

تصویر ذهنی که از اتاقتان ساخته‌اید عجیب و غیرواقعی‌ست و دقیقا به همین خاطر بهتر در ذهنتان باقی خواهد ماند. حالا وقتی به مغازه برای خرید رسیدید، یک لحظه اتاق‌تان را تصور کنید. برای مسدود کردن ورودی‌های اضافه می‌توانید چشمانتان را ببندید. چه چیزی می‌بینید؟ مانیتور، خودتان روی صندلی و پرده‌های اتاق‌تان کمی عجیب نیستند؟ شبیه تخم‌مرغ و پاکت شیر و نان بربری.

به همین روش می‌توانید از اتاق‌های دیگر، مسیر هر روزه‌تان تا سر کار، حمام و حتی گلاب به روی ماه‌تان توالت نیز استفاده کنید. برای حفظ کردن لیست اقلام یا آیتم‌هایی که هیچ ربطی به هم ندارند، این تکنیک روش بسیار کارا و مفیدی را پیش پای‌تان می‌گذارد.

در کنار به یادآوری راحت‌تر اطلاعات، این روش‌ها به خلاق‌تر شدن شما کمک بزرگی می‌کند. به عبارتی با خلاقیت، به ذهنتان فرصت می‌دهید که از راه‌بندهای ذهنی گذشته و به صورت عجیب و غریب تصویرسازی کرده و در نهایت خلاقیت در ذهن شما جان دوباره‌ای بگیرد.

شاید فکر کنید که این روش‌ها مغز را پرمی‌کند یا روش مناسبی برای حفظ کردن اطلاعات نیست ولی تحقیقات نشان داده که افرادی که از تکنیک‌های مشابه استفاده می‌کنند، عملکرد بهتری را از خودشان به نمایش می‌گذارند و از طرفی با سرعت بیشتری از یک فرد تازه‌کار به یک فرد نیمه‌ماهر تبدیل می‌شوند.

به خاطر داشته باشید که اوایل انجام هر کاری، کمی زمان به خودتان بدهید. شاید ساخت اولین تصویر سخت باشد ولی فراموش نکنید که اگر این سختی‌ها در کار نباشند، تغییری هم در رویه‌ای که داشته‌اید ایجاد نخواهد شد. برای ساخت یک مهارت لازم است که از نقطه‌ی آسایش کمی تکان بخورید. پس چالش‌های ذهنی و سختی‌هایشان را به جان بخرید چرا که ارزشش را دارند.

تصویرسازی به شما کمک می‌کند تا درک بهتر و عمیق‌تری از مفاهیم پیدا کنید. آن خرِ در حال سقوطِ بخش قبل را خاطرتان است؟ مفهوم قانون دوم نیوتن را نحوه‌ی تصویری که از آن خر در حال سقوط ساختیم، بهتر از یک فرمول خشک و خالی می‌رساند. ار طرفی اگر فکر می‌کنید که خلاقیت کافی برای ساخت تصاویر ذهنی را ندارید، به خاطر بیاورید که همه‌ی ما در زمان بچگی خلاق بوده‌ایم، پس کافی‌ست که آن کودک درون‌تان را بیدار کرده و راهش بیندازید.

1 دیدگاه

  1. در مورد وویس کانال. خیلی عالیه. خوانش و صدا کسالت‌بار نیست به هیچ‌وجه، جذابه. ادامه بده این رویه رو اگه امکانش هست.
    تشکر بسیار

پاسخ دهید

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد