چطور بهتر یاد بگیریم | 33 | آستروسیت و یادگیری

اشتراک وفاداری (ماهی یک چایی)

می‌توانید از محتویات این باکس بگذرید و یک‌راست به سراغ نوشته اصلی بروید. قبل از خرید اشتراک وفاداری، مزایای آن را از طریق این پیوند مشاهده کنید. لطفا تنها بعد از خواندن «مزایای خرید اشتراک» اقدام به خرید کنید.

علاوه بر سلول‌های عصبی، مغز ما چند نمونه‌ی دیگر سلول‌های پشتیبان دارد. به آن‌ها سلول‌های گلیایی می‌گویند و آستروسیت یکی از پرشمارترین‌های آن‌ها به شمار می‌رود. بد نیست توضیحی از ویکی‌پدیا را برای روشن‌تر شدن مطلب اضافه کنیم:

اختریاخته یا آستروسیت (astrocyte) یا آستروگلیا یاخته‌ای گلیایی (پی‌بانی) و ستاره‌شکل است که تغذیه و حفاظت یاخته‌های عصبی را بر عهده دارد.

اختریاخته‌ها سلول‌های گلیای ستاره‌شکل در مغز و طناب نخاعی می‌باشند. آستروسیت‌ها بیشترین نوع سلول‌های گلیا هستند. آستروسیت یعنی سلول ستاره‌ای و این نام به درستی شکل این سلول را توصیف می‌کند. آستروسیت‌ها از اندازه بزرگی برخوردارند و نورون‌ها را تغذیه کرده و از ان‌ها حمایت می‌کنند و به همراه میکروگلیاها مواد زاید درون مغز را از بین می‌برند؛ و در نهایت به صورت مواد شیمیایی از مایع احاطه‌کنندهٔ نورون‌ها حفاظت می‌کنند.

گاهی اوقات نورون‌ها به دلایل ناشناخته‌ای از بین می‌روند و یا در اثر ضربهٔ مغزی عفونت و یا سکتهٔ مغزی می‌میرند. در این هنگام اختریاخته‌ها به همراه میکروگلیا وظیفهٔ پاکسازی و از بین بردن مواد زاید باقی‌مانده را به عهده می‌گیرند. این سلول‌ها قادرند در دستگاه عصبی مرکزی حرکت کرده، به هنگام برخورد با یک مادهٔ زاید آن را بلعیده و هضم کنند. به این فرایند بیگانه‌خواری می‌گوییم.

به اختریاخت‍ه‌ای که عمدتاً در مادهٔ خاکستری مغز یافت می‌شود و رشته‌های گلیایی کمی دارد اختریاختهٔ درشت‌رشته (protoplasmic astrocyte) گفته می‌شود. به اختریاخت‍ه‌ای که عمدتاً در مادهٔ سفید مغز یافت می‌شود و رشته‌های گلیایی متعدد دارد اختریاختهٔ نازک‌رشته (fibrous astrocyte) می‌گویند.

حالا ربط آستروسیت‌ها به یادگیری چیست؟ مشاهدات نشان داده زمانیکه آستروسیت به موش‌های آزمایشگاهی تزریق شد، یادگیری در آن‌ها بهبود پیدا کرد. زمانی که مغز انیشتین را برای خلاقیت بی‌نظیرش مورد بررسی قرار گرفت، تنها چیزی که خیلی به چشم آمد، تعداد بسیار زیاد آستروسیت مغزش در مقایسه با افراد دیگر بود.

2 دیدگاه

    • :))
      خودم دو روزه دارم قیمت‌ها رو بالا پایین می‌کنم. هیچکدوم انصاف ندارند. می‌گن باید ورزش کنی، تغذیه سالم داشته باشی تا یه فکری به حالت بکنیم، منم بی‌حال :))

پاسخ دهید

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد