پایتون برای همه | 4 | کلمات و جمله‌ها

پایتون برای همه پایتون 3

اشتراک وفاداری (ماهی یک چایی)

می‌توانید از محتویات این باکس بگذرید و یک‌راست به سراغ نوشته اصلی بروید. قبل از خرید اشتراک وفاداری، مزایای آن را از طریق این پیوند مشاهده کنید. لطفا تنها بعد از خواندن «مزایای خرید اشتراک» اقدام به خرید کنید.

برخلاف زبان انسان، تعداد لغات پایتون بسیار محدودند و با کلمات و جمله‌ها کم‌شماری می‌توانید شروع به صحبت کردن با او کنید. ما به این «لغات» کلمه‌های «رزرو شده» می‌گوییم. این کلمات برای پایتون معنای ویژه‌ای دارند. زمانی که پایتون به هر کدام از کلمه‌های رزرو شده برمی‌خورد، یک و فقط یک معنی از آن استنتاج می‌کند. شما در حین برنامه‌نویسی لغاتی به اسم «متغیر» به برنامه اضافه خواهید کرد. متغیرها، لغاتی در برنامه‌اند که ساخت و پرداخته ذهن شما برای منظور خاصی به شمار می‌روند. هر کدام از آن‌ها نشان‌دهنده‌ی یک متغیر است و معنای ویژه‌ای برای شما خواهد داشت. ولی برای پایتون فقط کلمات رزرو شده‌اند که معنای خاص دارند و بایستی بدانید که شما از کلمات رزرو شده نمی‌توانید به عنوان متغیر استفاده کنید.

سگی را در نظر بگیرید که تعداد خاصی از کلمات را آموخته است. مثلا «بشین»، «همونجا بمون» یا «بیارش برام» کلماتی‌ست که سگ شما می‌فهمد. وقتی که از کلماتی غیر از آن‌ها استفاده می‌کنید و سگ‌تان را مخاطب قرار می‌دهید، سگ با نگاهی که «این بابا چی می‌گه» به شما خیره خواهد شد و عکس‌العملی نشان نخواهد داد. چرا که از کلمات رزرو شده برای سگ استفاده نکرده‌اید. مثلا فرض کنید که به سگ بگویید، «به چارلی گفتم که کمی بدو چون ورزش و دوندگی برای سلامتیت خوبه». سگ چه چیزی می‌شنود؟ «فلان فلان فلان فلان فلان بدود فلان فلان فلان فلان فلان فلان فلان». در بین کلمات سگ فقط «بدو» را می‌شناسد و بس چرا که آن کلمه، در زبان سگی رزرو شده است. خیلی‌ها می‌گویند که این موضوع برای گربه‌ها صادق نیست.

کلمه‌های رزور شده که توسط آن‌ها با پایتون ارتباط برقرار کرده و حرف می‌زنیم به شرح زیر است:

and       del       global      not       with
as        elif      if          or        yield
assert    else      import      pass
break     except    in          raise
class     finally   is          return
continue  for       lambda      try
def       from      nonlocal    while 

تمامش همین‌هایند و بر خلاف سگ که نیاز به آموزش دارد، پایتون همه‌ی این‌ها را خودش بلد است. وقتی به او می‌گویید try اون کاری که مرتبط با این فرمان است را بدون شک انجام می‌دهد و هیچوقت اشتباه نمی‌کند.

ما این کلمه‌ها را به مرور و در زمان خودشان یاد خواهیم گرفت. تمرکز الان ما در حرف زدن با پایتون به مانند همان حرف زدن انسان با سگ است. جالبی کار این است که برای به حرف آوردن پایتون کافی‌ست که پیام را در قالب خاصی به او بدهید و پایتون شروع به حرف زدن خواهد کرد. بهتر است با نمونه‌ی سلام جهان شروع کنیم:

    print('Hello world!')

کلمات بالا را روی کاغذ یا در یک ویرایشگر متن بنویسید. تبریک می‌گویم، اولین برنامه به زبان پایتون با محتویات درست و معنادار برای او را نوشتید. جمله‌ی ما با «تابع» print برای چاپ یک رشته از متن که داخل نقل‌قول قرار گرفته شروع می‌شود. علامت نقل‌قول در لاتین به صورت تکی و دوگانه نوشته می‌شود. وقتی در این کتاب به نقل‌قول تکی اشاره می‌کنیم منظورمان این علامت «’» و وقتی به نقل‌قول دوگانه اشاره می‌کنیم منظورمان این نشان «”» است. در جمله‌ی بالا، عبارت Hello world در داخل نقل‌قول تکی قرار گرفته است.

این نوشته تحت مجوز کرییتیو کامنز BY – NC و حمایت موسسه تحقیقاتی رامونا ارائه می‌شود. شما می‌توانید با توجه به مفاد این گواهی از آن استفاده کنید.

اولین نفری باشید که نظر می‌گذارد

پاسخ دهید

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد