پایتون برای همه | 5 | صحبت کردن با پایتون

پایتون برای همه پایتون 3

اشتراک وفاداری (ماهی یک چایی)

می‌توانید از محتویات این باکس بگذرید و یک‌راست به سراغ نوشته اصلی بروید. قبل از خرید اشتراک وفاداری، مزایای آن را از طریق این پیوند مشاهده کنید. لطفا تنها بعد از خواندن «مزایای خرید اشتراک» اقدام به خرید کنید.

حالا که چند کلمه‌ی پایتونی یاد گرفتیم بایستی یاد بگیریم که چطور با استفاده از کلمات و جمله‌ها شروع به صحبت کردن با پایتون کنیم. پس بد نیست که توانایی خودمان در زبان جدید را به بوته‌ی آزمایش بگذاریم.

قبل از اینکه بتوانید با او صحبت کنید، بهتر است که به خانه‌تان دعوتش کنید. پس لازم است که مراحل نصب آن بر روی کامپیوترتان را با هم مرور کنیم.

قبل از هر چیزی لازم است که پایتون را بر روی دستگاه خود نصب کنید. ما در این پست در خصوص نصب پایتون و راه‌اندازی آن بر روی ویندوز صحبت خواهیم کرد. کاربران لینوکس حتما می‌دانند که چطور پایتون رو از طریق مخازن نرم‌افزاری خود به سادگی نصب کنند.

اول از همه لازم است که پایتون را دانلود کنید. برای اینکار به سایت https://python.org مراجعه کنید. دو نسخه‌ی ۶۴ و ۳۲ بیتی برای ویندوز در دسترس است. با توجه به معماری سیستم خود، یکی از آن‌ها را دریافت کنید.

ما در این دوره از پایتون ۳ استفاده می‌کنیم پس مطمئن باشید که نسخه‌ی مرتبط را دانلود می‌کنید. در زمان نوشتن این کتاب نسخه‌ی آن 3.6.1 است.

وقتی نصاب ظاهر شد گزینه‌ی Add Python to PATH را تیک بزنید و نصب را ادامه دهید. حالا کافی‌ست که از منوی استارت ویندوز CMD را برای پیدا کردن برنامه‌ی خط فرمان ویندوز جستجو و آن را باز کنید. عبارت python را بنویسید و وارد شوید:

C:Userseman> python

Python 3.5.1 (v3.5.1:37a07cee5969, Dec  6 2015, 01:54:25)
[MSC v.1900 64 bit (AMD64)] on win32
Type "help", "copyright", "credits" or "license" for more information.
>>>

اعلانِ مفسر پایتون که با نماد <<< مشخص می‌شود، نشان دهنده‌ی آمادگی پایتون برای پرسیدن سوال از شماست. همان سوال معروف «حالا که چی؟». به بیان ساده‌تر پایتون آماده‌ی صحبت کردن با شماست. تمام آن چیزی که اکنون نیاز دارید، صحبت کردن به زبان پایتونی‌ست.

فرض کنیم که شما ساده‌ترین کلمه‌ها و جملات پایتون را بلد نیستید. شاید شبیه به فضانوردانی که بر روی یک سیاره‌ی دیگر فرود آمده‌اند و می‌خواهند با موجودات آنجا ارتباط برقرار کنند، با مشکل برخورد کنید:

    >>> I come in peace, please take me to your leader
      File "<stdin>", line 1
        I come in peace, please take me to your leader
             ^
    SyntaxError: invalid syntax
    >>>

اوضاع خوب پیش نمی‌رود. احتمال دارد اگر همین‌گونه به کار ادامه دهید، ساکنان آن سیاره اول خنجری به شما فرو کرده و سپس منقل را با ذغال گرم و در نهایت خوب بر روی آن سرختان کنند و شما را میل فرمایند.

خوشبختانه شما یک کپی از این کتابی که در دست دارید را با خودتان آورده‌اید و حالا سعی می‌کنید که با زبان خودشان با آن‌ها صحبت کنید:

    >>> print('Hello world!')
    Hello world!

اکنون کنترل اوضاع دست شماست. بد نیست کمی بیشتر با آن‌ها صحبت کنید:

    >>> print('You must be the legendary god that comes from the sky')
    You must be the legendary god that comes from the sky
    >>> print('We have been waiting for you for a long time')
    We have been waiting for you for a long time
    >>> print('Our legend says you will be very tasty with mustard')
    Our legend says you will be very tasty with mustard
    >>> print 'We will have a feast tonight unless you say
      File "<stdin>", line 1
        print 'We will have a feast tonight unless you say
                                                         ^
    SyntaxError: Missing parentheses in call to 'print'
    >>>

مکالمه خوب پیش می‌رفت تا اینکه یک اشتباه خیلی کوچک کردید و پایتون باز نیزه‌اش را به سمتتان گرفت.

درست است که پایتون بسیار پیچیده و قدرتمند و سختگیر در انتخاب متن مناسب برای پردازش است ولی زمانی که با او صحبت می‌کنید این را در نظر داشته باشید که پایتون باهوش نیست. کوچکترین خطای شما، برای او مشکل در تفسیر حرف شما را باعث می‌شود. در مثال بالا، ما در اصل یک مکالمه با خودمان با استفاده از سینتکس قابل فهم برای پایتون داشتیم.

وقتی شما از برنامه‌ای که توسط شخص دیگری نوشته شده استفاده می‌کنید، در اصل مکالمه بین شما و آن برنامه‌نویسان دیگر است و در این بین پایتون یک رابط به حساب می‌آید. پایتون وسیله‌ای‌ست که به سازندگان برنامه‌ها اجازه می‌دهد که نشان دهند این مکالمه بایستی چطور باشد و به چه سمتی پیش برود؛و فقط چند فصل باقیمانده تا شما هم به دسته‌ی برنامه‌نویسانی که زبان پایتونی می‌فهمند ملحق شوید.

قبل از اینکه با مفسر پایتون خداحافظی کنید، باید روش درست خداحافظی با او را یاد بگیرید. به هر حال ساکنان سیاره‌ی پایتون معنای «خداحافظ» را نمی‌فهمند:

    >>> good-bye
    Traceback (most recent call last):
      File "<stdin>", line 1, in <module>
    NameError: name 'good' is not defined
    >>> if you don't mind, I need to leave
      File "<stdin>", line 1
        if you don't mind, I need to leave
                 ^
    SyntaxError: invalid syntax
    >>> quit()

اگر دقت کرده باشید می‌بینید که خطاهای متفاوتی را داده است. در تلاش اول NameError داد و در تلاش دوم خطای «متن غیرمعتبر». در تلاش دوم، if یک کلمه‌ی رزرو شده است و زمانی که پایتون این کلمه را می‌بیند فکر می‌کند که شما می‌خواهید چیزی در خصوص آن به پایتون بگویید. ولی وقتی با ادامه‌ی جمله مواجه می‌شود و می‌بینید ساختار درستی ندارد، خطا را صادر می‌کند.

راه درست خارج شدن از پایتون استفاده از quit() بعد از نماد ‏<<< است. به هر حال این کتاب کمک می‌کند که بهتر بفهمید چطور می‌شود با زبان پایتون با او مکالمه کرد و به سادگی خارج شد.

این نوشته تحت مجوز کرییتیو کامنز BY – NC و حمایت موسسه تحقیقاتی رامونا ارائه می‌شود. شما می‌توانید با توجه به مفاد این گواهی از آن استفاده کنید.

2 دیدگاه

پاسخ دهید

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد