خواب زیاد یا خواب کم برای قلب بد است

خواب خوب

اشتراک وفاداری (ماهی یک چایی)

می‌توانید از محتویات این باکس بگذرید و یک‌راست به سراغ نوشته اصلی بروید. قبل از خرید اشتراک وفاداری، مزایای آن را از طریق این پیوند مشاهده کنید. لطفا تنها بعد از خواندن «مزایای خرید اشتراک» اقدام به خرید کنید.

تحقیقی جدید نشان داده که عادات بد خواب می‌تواند باعث بروز بیماری‌های قلبی زودرس شود. افرادی که زیاد، یا کم می‌خوابند و همچنین از نعمت خواب باکیفیت بی‌بهره‌اند مستعد بیماری‌های مربوط به سفت شدن سرخرگ‌ها و تجمع کلسیم در دیواره‌ی آن‌ها هستند.

افزایش کلسیم بیماری‌های مربوط به سرخرگ‌های کرونر قلب و در نهایت خود قلب را به همراه دارد. اما نقطه‌ی امن به نظر می‌رسد که ۷ ساعت خواب باشد چرا که افراد با خواب بیشتر و یا کمتر، نشانه‌های مرتبط با بیماری قلبی بالقوه‌ی بیشتری را از خود بروز داده‌اند.

پیشتر کمبود خواب به عنوان عاملی در جهت افزایش بیماری‌های قلبی معرفی شده بود ولی تحقیق حاضر که بر روی ۴۷ هزار جوان و میانسال انجام شده است نشان داده که کیفیت خواب و همچنین خواب زیاد نیز در بیماری‌های قلبی عروقی کم‌تاثیر نیستند و لازم است که پزشکان قلب و عروق این موضوع را مد نظر قرار دهند.

افرادی که پنج ساعت و یا کمتر در طول روز خوابیده‌اند تا ۵۰ درصد کلسیم بیشتری در سرخرگ‌های خود انباشته کرده‌اند. و افرادی که ۹ ساعت یا بیشتر خوابیده‌اند تا ۷۰ درصد کلسیم بیشتری در سرخرگ‌های خود ذخیره کرده‌اند. کسانی هم که خواب بی‌کیفیت را گزارش کرده‌اند تا ۲۰ درصد نسبت به کسانی که خواب خوب داشته‌اند بیشتر کلسیم در جداره‌های سرخرگ‌های خود انباشته کرده‌اند.

هرچند هنوز مشخص نیست که علت تاثیر خوب خواب بر روی قلب چیست ولی این تاثیر مثبت ثابت شده است.

می‌توانید جزئیات این تحقیق را در وب‌ام‌دی مشاهده کنید (+).

برای بهبود کیفیت خواب لازم است که هر شب، به مرور نورهای اطراف خود را کم کنید تا بدن کم‌کم آماده‌ی به خواب رفتن شود و در نهایت سر ساعت معینی هر شب به رختخواب بروید تا خواب با کیفیت‌تری را تجربه کنید. نشستن روبروی تلویزیون یا مانیتور یا در اتاق‌های پرنور به مغز شما سیگنال‌هایی مبنی بر «وقت خواب نیست» ارسال می‌کند و همین موضوع جلوی به خواب رفتن به موقع شما را می‌گیرد و در نتیجه کیفیت خواب شما را به شدت تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

اولین نفری باشید که نظر می‌گذارد

پاسخ دهید

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد