مغز ابله | 11 | کنترل مغز | مراحل خواب | 3

اشتراک وفاداری (ماهی یک چایی)

می‌توانید از محتویات این باکس بگذرید و یک‌راست به سراغ نوشته اصلی بروید. قبل از خرید اشتراک وفاداری، مزایای آن را از طریق این پیوند مشاهده کنید. لطفا تنها بعد از خواندن «مزایای خرید اشتراک» اقدام به خرید کنید.

اگر بخواهیم ایده‌ی استراحت را بیشتر به چالش بکشیم می‌توانیم به خواب زمستانی حیوانات اشاره کنیم. خواب زمستانی با خواب معمولی تفاوت‌هایی دارند. سوخت و ساز و دمای بدن کاهش شدیدتری پیدا می‌کند، و حیوان به حالت کما نزدیک‌‌تر می‌شود. ولی در همان خواب زمستانی هم برگشت به وضعیت خواب مشاهده می‌شود؛ و رفتن به وضعیت خواب خودش انرژی می‌طلبد. ایده‌ی خواب برای استراحت به هر حال جور در نمی‌آید.

در خصوص مغز اوضاع پیچیده‌تر هم می‌شود چرا که در حین خواب، رفتارهای پیچیده‌ای از خود نشان می‌دهد. به صورت خلاصه خواب ما به چهار مرحله‌ تقسیم می‌شود: مرحله‌ی حرکت سریع چشم یا REM و سه مرحله‌ی NREM که در آن چشمان حرکت نمی‌کنند. سه مرحله‌ی NREM به واسطه‌ی فعالیت‌های متفاوت مغز در هر کدام متمایز می‌شوند.

اغلب قسمت‌های مختلف مغز، الگوی فعالیت خودشان را با هم هماهنگ می‌کنند. چیزی که ما به آن‌ها «امواج مغز» می‌گوییم. اگر بقیه (و نه فقط مغز ما) شروع به هماهنگ کردن این فعالیت‌ها کنند به آن «موج مکزیکی» می‌گوییم. در مسابقات فوتبال دیده‌اید! جدای از شوخی، امواج مغز به چند دسته‌ی کلی تقسیم می‌شوند که هر کدام در مرحله‌ی خاصی از NREM ظاهر می‌گردند.

در مرحله‌ی ۱ از NREM مغز امواج آلفا را به نمایش می‌گذارد. در مرحله‌ی دو الگوهای عجیبی به اسم spindles یا دوک را و در محله ی سوم عمدتا امواج دلتا مشاهده می‌شود. یک روند تدریجی در کاهش امواج ساطع‌شده از مغز از مرحله‌ی یک تا سه را می‌بینیم و هرچقدر پیشتر می‌رویم، بیدار شدنمان سخت‌تر می‌شود. در مرحله‌ی سوم یا همان «خواب عمیق»، شخص به محرک‌های بیرونی، مثل «بلند شو دیرت شد!»، «خونه اتیش گرفته»، کمترین میزان واکنش را نشان می‌دهد. کلمه‌ی «کمترین» در اینجا به معنای خاموش شدن مغز نیست که در این صورت مقصد بعدی دیار باقی می‌بود. بلکه کمتر نسبت به بقیه‌ی مراحل خواب.

از این مرحله که به سلامت رد شدید به REM می‌رسیم. در این مرحله فعالیت مغز اگر از حالت بیدار بیشتر نباشد، کمتر نیست.

در پست بعد در خصوص یک پدیده‌ی جالب ولی وحشتناک به اسم REM atonia صحبت خواهیم کرد.

اولین نفری باشید که نظر می‌گذارد

پاسخ دهید

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد