چطور بهتر یاد بگیریم | 4 | دیفیوس، چگونه؟

اشتراک وفاداری (ماهی یک چایی)

می‌توانید از محتویات این باکس بگذرید و یک‌راست به سراغ نوشته اصلی بروید. قبل از خرید اشتراک وفاداری، مزایای آن را از طریق این پیوند مشاهده کنید. لطفا تنها بعد از خواندن «مزایای خرید اشتراک» اقدام به خرید کنید.

در بخش قبلی با دو حالت کلی ذهنی آشنا شدید، اکنون با ذکر مثال می‌خواهم بیشتر پیرامون حالت دیفیوس صحبت کنم تا تصویری بهتری از آن و نحوه‌ی انجامش در ذهن‌تان نقش ببندد.

احتمالا همه‌ی شما توماس ادیسون را می‌شناسید. ادیسون وقتی با مساله‌ای سخت روبرو می‌شد و تمام تلاش‌هایش برای پیدا کردن راه‌حل به در بسته می‌خورد، یک دسته کلید در دستش می‌گرفت و روی صندلی‌اش آرام می‌گرفت. ذهنش را رها می‌کرد و خیلی مبهم در خصوص مساله‌ای که درگیرش بود فکر می‌کرد. همینطور که روی صندلی، آزاد و رها نشسته بود، کم‌کم خوابش می‌گرفت و درست در مرحله‌ای که هوشیاریش را از دست می‌داد، کلیدها از دستش افتاده و محکم به زمین می‌خورد.

توماس ادیسون

با صدای زمین خوردن کلیدها، ادیسون از خواب بالا می‌پرید. این زمان، معمولا همان وقتی بود که بیشتر راه‌حل‌های جدید برای حل مساله به ذهنش متبادر می‌شد. یک دفعه از آن حالت رها خارج می‌شد و به حل مساله می‌پرداخت.

در اصل ادیسون از حالت دیفیوس برای پیدا کردن یک شبح از راه‌حل به همین صورتی که ذکر آن رفت استفاده می‌کرد. سپس با بیدار شدن، آن راه‌حل را روی کاغذ می‌آورد و به حالت متمرکز برای بررسی جزئیات الگویی که به ذهنش رسیده می‌پرداخت.

ممکن است که ادیسون بعد از وقت گذاشتن بر روی الگوی جدید باز هم به حل مساله نائل نشود، ولی در نهایت از الگویی که در آن گیر افتاده بود نجات پیدا می‌کرد و یک قدم به راه‌حل نزدیک‌تر می‌شد. این کار را سالوادور دالی هم به همین شکل برای مسائل خودش پیاده می‌کرد.

در ابتدای کتاب‌های برنامه‌نویسی HeadFirst از انتشارات O’Reilly Media هم معمولا به این نکته اشاره می‌شود که برنامه‌ی خواندن کتاب را درست برای زمان پیش از خوابیدن معین کنید. در این حالت بعد از اینکه به خوبی درگیر مسائل برنامه‌نویسی شدید، می‌خوابید و به مغز خود اجازه‌ی پردازش و چیدن اطلاعات در حالت دیفیوس را می‌دهید. به این صورت نه‌تنها مطلب را بهتر درک می‌کنید بلکه اگر در جایی گیر کرده باشید، با احتمال بیشتری، از سد مشکل با موفقیت عبور خواهید کرد.

در کل یک یادگیری پربازده نیازمند استفاده از هر دو حالت ذهنی‌ست. شما بایستی مدام در بین حالت‌های دیفیوس و متمرکز جابجا شوید تا درک بهتری از مطلبی که در حال آموختن آنید پیدا کنید و پایه‌های این دانش را محکم و استوار بنیان کنید.

فقط به خاطر داشته باشید که یادگیری یک مهارت ذهنی/فیزیکی درست مثل ساختن عضله زمانبر است و کار یکی دو روز نیست. زمان و فرصت کافی به خودتان و مغزتان برای یادگیری مهارت جدید بدهید. و البته با دنبال کردن این دوره در ایلولا، بهترین بهره‌وری را از این زمان داشته باشید!

1 بازتاب

  1. مغز ابله | 17 | کنترل مغز | سیستم عصبی مرکزی - ایلولا

پاسخ دهید

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد