پایتون برای همه | 8 | برنامه چیست

پایتون برای همه پایتون 3

اشتراک وفاداری (ماهی یک چایی)

می‌توانید از محتویات این باکس بگذرید و یک‌راست به سراغ نوشته اصلی بروید. قبل از خرید اشتراک وفاداری، مزایای آن را از طریق این پیوند مشاهده کنید. لطفا تنها بعد از خواندن «مزایای خرید اشتراک» اقدام به خرید کنید.

برنامه چیست؟ ابتدایی‌ترین تعریفی که برای یک برنامه می‌توان داشت عبارت است از: مجموعه دستوراتی که برای انجام کار خاصی نوشته شده است. حتی اسکریپت ساده‌ی hello.py در پایه‌ای‌ترین حالت یک برنامه به حساب می‌آید. درست است که کار مفید و خاصی انجام نمی‌دهد، ولی چاپ عبارت «سلام دنیا» یک وظیفه است که برنامه‌نویس به آن واگذار کرده است.

برای درک آسان مفهوم یک برنامه، مسأله‌ای را در نظر بگیرید که برنامه برای حل آن ساخته شده است. برنامه همان چیزی‌ست که وظیفه‌ی حل مسأله را بر عهده دارد.

فرض کنید که در حال محاسبه برای تحقیق بر روی پست‌های فیس‌بوک‌اید. مثلا می‌خواهید کلمه‌ای که بیشترین استفاده را در دسته‌ای پست‌ها دارد، بیرون بکشید. می‌توانید استریمِ (جریان جاری بر روی صفحه‌ی فیس‌بوک) را چاپ کنید سپس کلمه به کلمه بگردید تا ببینید پراستفاده‌ترین کلمه کدام است. این روش هم زمان زیادی می‌برد، هم احتمال خطا بالاست. برای این کار می‌توانید یک برنامه‌ی پایتون برای انجام سریع و دقیق این وظیفه بنویسید و بقیه وقت خود را به خوشگذرانی طی کنید.

به عنوان مثال نگاهی به نوشته‌ی زیر بیندازید. به نظرتان کدام کلمه بیشتر از بقیه تکرار شده؟ چند بار؟

the clown ran after the car and the car ran into the tent
and the tent fell down on the clown and the car

حالا تصور کنید که همین کار را بر روی متنی با میلیون‌ها خط انجام می‌دهید. در حقیقت اگر شروع به یادگیری پایتون کنید و برنامه‌ای برای این کار بنویسید، سریع‌تر به جواب خواهید رسید.

حتی می‌توانید از برنامه‌ای که من برای این منظور نوشتم استفاده کنید و وقت بیشتری برای خودتان بخرید

name = input('Enter file:')
handle = open(name, 'r')
text = handle.read()
words = text.split()
counts = dict()
for word in words:
    counts[word] = counts.get(word,0) + 1


bigcount = None
bigword = None
for word,count in list(counts.items()):
    if bigcount == None or count > bigcount:
        bigword = word
        bigcount = count


print(bigword, bigcount)


# Code: http://www.pythonlearn.com/code3/words.py
# Or select Download from this trinket's left-hand menu

برای استفاده از این برنامه حتی لازم نیست که برنامه‌نویسی با پایتون را بلد باشید. برای درک تکنیک‌هایی که در این برنامه به کار بردیم، تا فصل ده این کتاب همراه ما باشید. فعلا به عنوان کاربر نهایی، از برنامه استفاده کنید، سرعت و قدرت انجام وظیفه‌ای حوصله‌سربر را نظاره کرده و زمان و انرژی زیادی برای خود بخرید. می‌توانید که کدهای بالا را دستی وارد یک ویرایشگر کرده و یا اینکه به http://www.pythonlearn.com/code3 رفته و آن‌ها را دانلود کنید.

اگر از این برنامه استفاده کنید، در اصل شما به عنوان کاربر نهایی و من به عنوان برنامه‌نویس از طریق واسطی به اسم پایتون با هم ارتباط برقرار کرده‌ایم. پایتون راهی برای تبادل مجموعه دستورالعمل‌های مفید (مانند برنامه‌ها) با هر کسی است که آن را بر روی سیستم خود نصب کرده است. ما با پایتون حرف نمی‌زنیم و در اصل در حال حرف زدن با یکدیگر از طریق پایتون‌ایم.

این نوشته تحت مجوز کرییتیو کامنز BY – NC و حمایت موسسه تحقیقاتی رامونا ارائه می‌شود. شما می‌توانید با توجه به مفاد این گواهی از آن استفاده کنید.

اولین نفری باشید که نظر می‌گذارد

پاسخ دهید

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد