چطور فشار خون بگیریم؟ اندازه گیری فشار خون در منزل

پیام مدیر: تولید محتوای خوب، نیاز به زمان، تخصص، و انرژی دارد و در یک کلام هزینه‌بر است. ما در ایلولا با نگارش، گردآوری و یا ترجمه‌ی دست اول مطالب از منابع موثق و قابل اتکاء، تلاش می‌کنیم تا محتوایی ارزشمند را عرضه کنیم. امیدواریم که از مقاله لذت ببرید!

در نوشته قبلی در خصوص هایپرتنشن و لزوم اندازه گیری فشار خون در خانه صحبت کردیم. در این مقاله به شما نکات ارزشمندی را از انتشارات سلامت دانشگاه هاروارد خواهیم آموخت. استفاده از منابع معتبر و موثق برای موضوعاتی که مرتبط با سلامت است، یک باید به حساب می‌آید به همین خاطر در ایلولا ما سعی می‌کنیم که مقاله‌ها را از بهترین منابع برگردانیم.

استفاده از یک دستگاه خوب برای اندازه گیری فشار خون

مدل‌های بسیار زیاد از دستگاه‌ها با برندهای مختلف برای اندازه‌گیری فشار خون در بازار وجود دارد. برای بالاترین دقت و استفاده‌ی راحت‌تر، مدل‌هایی را خرید کنید که بر روی بازو بسته می‌شود و به صورت خودکار باد می‌کند و سپس به صورت خودکار فشار خون را ثبت می‌کند. انجمن قلب امریکا استفاده از دستگاه‌هایی که بر روی مچ دست یا انگشت سوار می‌شوند را توصیه نمی‌کند.

بهتر است مدلی انتخاب کنید که فشار خون شما را ثبت می‌کند یا برای اینکار از یک قلم و کاغذ کمک بگیرید ولی مطمئن باشید که جزئیات را یادداشت و نگه‌داری می‌کنید.

در اینجا می‌توانید لیستی از دستگاه‌های تایید شده را مشاهده کنید: کلیک کنید!

درست اندازه بگیرید

اندازه‌گیری فشار خون اگر اشتباه صورت گیرد می‌تواند باعث نمایش بالاتر یا پایین‌تر فشار شود، برای این منظور لازم است که مطمئن شوید که از بهترین تکنیک برای اندازه‌گیری فشار خون استفاده می‌کنید. ولی این تکنیک چیست؟

بعد از خرید دستگاه

۱) بعد از خرید دستگاه آن را به مطب پزشک ببرید و مطمئن شوید که عدد صحیحی را نمایش می‌دهد.

۲) اندازه‌ی مناسب برای دستبند انتخاب کنید. لازم است که دستبندِ دستگاه حداقل ۸۰ درصد بازوی شما را پوشش دهد.

قبل از اندازه‌گیری

اندازه گیری فشار خون

۱) چیزهای زیادی هستند که می‌توانند فشار خون شما را برای مدت کوتاهی بالا ببرند. مطمئن باشید که دستشویی ندارید و صبحانه، ناهار، شام یا به طور کلی چیز زیادی نخورده‌اید. همچنین تا سی دقیقه بعد از کشیدن سیگار یا خوردن نوشیدنی کافئین‌دار فشار خون‌تان را اندازه نگیرید. بهترین کار این است که در ابتدای صبح و قبل از اینکه داروی فشار خون را مصرف کنید (اگر مصرف می‌کنید) فشار را اندازه بگیرید. سپس در غروب همان‌روز و قبل از خوردن شام باز فشار خون خود را بسنجید. این کار را هر روز به مدت یک هفته انجام دهید تا حدود فشار خون خود را بدست بیاورید و سپس برای ادامه با پزشک خود مشورت کنید. به طوری کلی اندازه‌گیری فشار یک یا دو بار در ماه کافی است.

۲) یک لباس راحت و آستین کوتاه بپوشید تا بتوانید تا جایی که لازم است آستین خود را بالا بزنید، بدون اینکه لباس به بدن شما فشاری وارد کند. سپس دستبند را بر روی بازوی لخت خود ببندید.

۳) همیشه از یک بازو (مثلا بازوی سمت چپ) برا اندازه‌گیری فشار خون استفاده کنید چرا که فشار خون از دست تا دست کمی متفاوت است. بهتر است که فشار همان دستی را بگیرید که دکتر برای شما فشار می‌گیرد.

۴) قبل از شروع، پنج دقیقه در یک مکان ساکت و بدون تنش بنشینید. بهتر است که پشت میز باشید و دستتان را راحت روی سطح سفتی رها کرده باشید. کف پاهایتان هم بر روی زمین باشد.

۵) مطمئن شوید که دستتان در جای مطمئنی قرار دارد و در حین فشار گرفتن بالا پایین نمی‌شود. دستبند دستگاه که بر روی بازو بسته شده، بهتر است که هم‌سطح قلب‌تان باشد. اگر نیاز است به مانند تصویر از یک بالش برای میزان کردن ارتفاع دست استفاده کنید. بایستی که دستتان در حالت کاملا راحتی باشد.

اندازه گیری فشار خون

شروع به اندازه‌گیری

۱) دستبند همانگونه که بر روی دفترچه راهنمای دستگاه نوشته بر روی بازو ببندید. به طور کلی بایستی کمی بالاتر از آرنج، به صورتی که مانعی برای تا و راست شدن دست نباشد، بازوبند را ببندید.

۲) مطمئن شوید که آرام و ریلکس هستید. اگر اضطراب دارید یا در موقعیت غیرراحتی هستید، فشار خونتان موقتا افزایش پیدا خواهد کرد.

۳) زمانی که در حال اندازه‌گیری فشار خون هستید، ثابت و ساکت بنشینید. تکان خوردن و حرف زدن با افراد بر روی عدد فشار خون تاثیر می‌گذارد.

۴) فشار خون را دو یا سه بار بگیرید و بین هر کدام دو دقیقه فاصله بیندازید. گاهی پیش می‌آید که فشار اولیه برخی افراد بسیار بالاتر از رکوردهای بعدی است. اگر برای شما هم این موضوع صادق است، آنقدر ادامه دهید تا به یک عدد ثابت و نزدیک برسید. سپس سه مرتبه‌ی آخری که به هم نزدیک بوده را یادداشت کرده و میانگین آن را محاسبه کنید.

۵) عدد فشار خون و زمانی که فشار را گرفتید جایی مطمئن ثبت تا در آینده به آن‌ها رجوع کنید.

نکاتی در خصوص اندازه گیری فشار خون

  • عدد به دست آمده را گرد نکنید و همیشه مقدار دقیق آن را ثبت نمایید.
  • با مشاهده فشار خون بالا سریع خودتان را نبازید. اگر عدد فشار خون شما برای چند روز بالا ماند، سپس با دکتر مشورت کنید.
  • زیاد بر روی اندازه‌گیری فشار خون حساس نشوید و این کار را مدام انجام ندهید چرا که باعث به‌وجود آمدن استرس و تنش می‌شود. همین موضوع می‌تواند فشار خون شما را در کوتاه‌مدت افزایش دهد. در حقیقت نگرانی در خصوص فشار خون بالا، باعث بالا رفتن فشار خون می‌شود.

سخن آخر

برای دیدن جدول میزان نرمال فشار خون به این پست مراجعه کنید: اینجا کلیک کنید.

بررسی فشار خون، این بیماری را درمان نمی‌کند، ولی به شما کمک می‌کند تا با آگاهی از آن، فشار خون را بهتر تحت کنترل بگیرید. فشار خون رایج‌ترین دلیل سکته مغزی است و احتمال سکته و نارسایی قلبی و مرگ زودهنگام را افزایش می‌دهد.

منابع: health.harvard و bloodpressureuk

مقاله را پسندیدید؟ ایلولا بدون نمایش تبلیغات و تحمیل هزینه‌ی غیرمستقیمِ نمایش آن‌ها به شما، با تکیه بر فروش مقالات اداره می‌شود. در صورتی‌که مقاله را مفید یافتید، لطفا هزینه‌ی آن را به یکی از دو روش زیر پرداخت کنید. ۱) با کلیک روی پرداخت آنلاین از طریق درگاه امن زرین‌پال آن را به مبلغ تنها ۵۰۰ تومان خریداری کنید، یا ۲) آن را از طریق آیکن‌های زیر برای یک نفر که احساس می‌کنید مقاله برای او جذاب است بفرستید! لطفا با حمایت خود به پربارتر شدن وب فارسی کمک کنید.

اولین نفری باشید که نظر می‌گذارد

پاسخ دهید

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد