چگونه فشار خون خود را با عوارض کمتر کنترل کنیم

چگونه فشار خون را کنترل کنیم

اشتراک وفاداری (ماهی یک چایی)

می‌توانید از محتویات این باکس بگذرید و یک‌راست به سراغ نوشته اصلی بروید. قبل از خرید اشتراک وفاداری، مزایای آن را از طریق این پیوند مشاهده کنید. لطفا تنها بعد از خواندن «مزایای خرید اشتراک» اقدام به خرید کنید.

تقریبا یک نفر از هر سه آمریکایی مشکل فشار خون بالا دارد، اما تنها در حدود نیمی از آن‌ها وضعیت فشار خون را تحت کنترل خود گرفته‌اند. یک دلیل رایج: آن‌ها به خاطر مشکلات و عوارض جانبی – مثل ضعف، خستگی، سرفه‌های خشک – داروها را کنار می‌گذارند. یک بررسی تازه نشان داده که خوردن دُوز پایین‌تر از چند داروی مختلف فشار خون – به جای دوز کامل از یک دارو – شاید برای بهبود وضعیت مفید باشد.

محققان با جمع‌آوری اطلاعات از ۴۲ مطالعه بر روی بیش از ۲۰ هزار شرکت‌کننده با فشار خون بالا به نتایج جالب توجهی رسیدند. این افراد به صورت تصادفی برای خوردن پالسیبو، یک دارو یا مخلوطی از چند داروهای فشار خون انتخاب شدند.

محققان دریافتند که خوردن مخلوط یک چهارم از دوز اصلی دو دارو، به اندازه‌ی خوردن دوز کامل یک دارو موثر است. در این تحقیق مشخص شد که خوردن یک چهارم از دوز چهار دارو حتی تاثیرات بهتری دارد (البته لازم است ذکر شود که این تحقیقات فعلا در مراحل اول مسیر خود است). افرادی که دوز کمتر از چند دارو را می‌گرفتند، عوارض جانبی کمتری نسبت به کسانی که یک دوز کامل از یک دارو را می‌خوردند از خود بروز می‌دادند. در اصل عوارضی که نشان می‌دادند شبیه کسانی بود که پلاسیبو مصرف کرده بودند. مطالعه در جولای ۲۰۱۷ منتشر شد.

هدف‌های پایین‌تر برای فشار خون

دکتر سی. مایکل گیبسون پروفسور دارو در مدرسه پزشکی هاروارد و متخصص قلب و عروق در مرکز پزشکی BID نقل به مضمون می‌گوید: پیدا کردن راه‌های امن و موثر برای مدیریت فشار خون روز به روز برای مردم جذاب‌تر می‌شود و این روزها به یک ترند تبدیل شده است. با وجود اینکه خط‌مشی‌ها فشار خون ۱۴۰ بر روی ۹۰ را به عنوان هدف برای اغلب مردم پیشنهاد می‌کنند، به نظر می‌رسد که ۱۲۰ روی ۸۰ برای جلوگیری از سکته قلبی، حمله مغزی و مرگ به خاطر امراض قلبی موثرتر است.

عوارض جانبی معمول

اما رسیدن به هدف پایین‌تر (۱۲۰ روی ۸۰) عوارض جانبی بیشتری مانند خستگی، گیجی و غش کردن را خواهد داشت. همین عوامل می‌تواند باعث پایین‌تر آمدن بیش از اندازه فشار خون شوند. همچنین هر دسته از داروهای فشار خون، عوارض خاص خود را دارد. به عنوان مثال داروی زیاد کردن پیشاب می‌تواند به ادرار بی‌اندازه منجر شود؛ هر چند این مورد بعد از چند هفته کوتاه بهبود پیدا می‌کند. به هر حال عوارض جانبی مثل مشکل در نعوظ به خاطر بتا بلاکرها، ورم پا به خاطر مسدودکننده‌های کانال کلسیم و سرفه به خاطر بازدارنده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین اغلب باقی می‌ماند. زمانی که این موارد اتفاق بیفتد، پزشکان اغلب کلاس متفاوتی از داروهای فشار خون را برای بیمار تجویز می‌کنند.

معمولا افراد بیش از یک دارو برای پایین آوردن فشار خون تا رسیدن به منطقه‌ی سالم نیاز دارند و دکترها برای سال‌های طولانی می‌دانند که اضافه کردن یک دارو بهتر از افزایش دوز یک دارو است. خوردن یک چهارم دوز از سه یا چهار داروی مختلف به نظر می‌رسد که راه‌حل موثرتری باشد، با این حال لازم است که بر روی گروه‌های بزرگ‌تری آزموده شود. این موضوع را دکتر گیبسون خاطر نشان کرد.

همچنین ممکن است چند مشکل غیرمنتظره در این روش که دکتر گیبسون به آن اشاره می‌کند وجود داشته باشد. مثلا تعداد بیشتر داروها تمایل بیمار برای خوردن آن‌ها را کمتر می‌کند؛ یا افرادی با بیماری‌های دیگر مثل بیماری‌ها کلیه، نمی‌توانند کلاس‌های خاصی از داروهای فشار خون را مصرف کنند. در نهایت تعدادی از داروهایی که خود مخلوط دو دارو هستند در بازار موجود است، ولی دوز آن‌ها بر اساس آزمایشات قبلی، و خب طبیعتا بالاست. به همین خاطر گزینه‌های با دوز کم فعلا بسیار محدود هستند.

با دکتر خود هماهنگ کنید

درست است که می‌توانید به راحتی یک قرص را گرفته و آن را به چهار قسمت تبدیل کنید ولی نبایستی که این کار را سر خود انجام دهید. این موضوع برای افرادی با مشکل قلبی بسیار مهم است. داروهای فشار خون اساس درمان بیماری‌های قلبی در بسیاری از وضعیت‌ها و شرایط مثل اختلال در ریتم قلب است. تغییر سر خود آن‌ها می‌تواند خطرناک باشد. تحقیقات نشان داده که دوز کامل این داروها برای درمان ارزشمند است و در خصوص دوزهای پایین‌تر چندین دارو نظر دقیقی وجود ندارد.

با این حال اگر مشکل قلبی ندارید، بهتر است که با پزشک خود در خصوص پایین‌آوردن دوز داروها با استناد به این مقاله مشورت کنید. این مقاله بر روی سایت انتشارات سلامت دانشگاه هاروارد بر اساس آخرین مطالعات در این زمینه منتشر شده است.

منبع: health.harvard

اولین نفری باشید که نظر می‌گذارد

پاسخ دهید

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد