ارتباط بیماری های روانی و هوش IQ

ارتباط بیماری های روانی و هوش IQ

اشتراک وفاداری (ماهی یک چایی)

می‌توانید از محتویات این باکس بگذرید و یک‌راست به سراغ نوشته اصلی بروید. قبل از خرید اشتراک وفاداری، مزایای آن را از طریق این پیوند مشاهده کنید. لطفا تنها بعد از خواندن «مزایای خرید اشتراک» اقدام به خرید کنید.

کلیشه‌ای از نابغه‌ی شکنجه شده در فیلم دکتر هاوس در خصوص بیماری‌های روانی و هوش احتمالا ریشه در واقعیت دارد. مطالعه‌ای نشان داد که IQ بالاتر خطر ابتلا به بیماری های روانی را افزایش می‌دهد.

تیمی از محققان در ایالات متحده، ۳٬۷۱۵ عوض امریکن منسا (انجمن تیزهوشان) با بهره‌های هوشی بالاتر از ۱۳۰ را مورد بررسی قرار دارند. اگر سوال شما این است که IQ متوسط و معمولی چقدر است بایستی بگویم که چیزی بین ۸۵ تا ۱۱۵.

در ابتدا از مشارکت‌کنندگان در خصوص ابتلا یا شناسایی هر کدام از بیماری‌های روانی من‌جمله اختلال طیف اوتیسم، اختلال کم‌توجهی – بیش‌فعالی و… سوالاتی پرسیده شد.

ADHD

در کنار آن در خصوص اختلال‌های مرتبط با اضطراب و احوالات، و اینکه آیا احساس می‌کنند بیماری روانی – که البته هنوز توسط پزشک تشخیص داده نشده – در درون خود دارند از آن‌ها سوال شد.

بعد از مقایسه نتایج به دست آمده با آمار متوسط جهانی برای هر بیماری، محققان دریافتند که اعضای جامعه‌ی منسا، با احتمال بیشتری نسبت به اختلالات مختلف در منطقه‌ی خطر قرار گرفته‌اند.

براساس مجله‌ی Science Direct ده درصد جمعیت با اختلال اضطراب دست و پنجه نرم می‌کنند و این میزان در میان جامعه‌ی منسا به ۲۰ درصد می‌رسد.

پایه و اساس این تحقیق بر اساس مدلی بود که فرضیه‌ی واکنش‌گراتر بودن افراد باهوش نسبت به محیط را مطرح می‌کرد. افراد با بهره‌ی هوشی بالاتر را در خصوص اختلال‌های خاص روانی‌ به خاطر واکنش‌گراتر بودن، آسیب‌پذیرتر خواهند بود. این موضوع فقط به واکنش ذهنی محدود نمی‌شود و سیستم ایمنی هوشیاتر و واکنش‌های التهابی بیشتری را برای این دسته از افراد به همراه خواهد داشت.

به نظر می‌رسد که مطالعه این ایده را تایید کرده و اضافه می‌کند که به خاطر بالاتر بودن سطح هوشیاری، کسانی که بهره‌ی هوشی بالاتری دارند، به محیط واکنش بیشتر و شدیدتری نشان می‌دهد.

در جایی محقق عنوان می‌کند که:

تحریک‌پذیری بیش از حد هم می‌تواند در جایی ویژگی خوبی باشد و هم در بسیاری از سطوح مانع افراد شود. بخش زیادی از این افراد به خاطر احساسات منحصر به فرد خود و تحریک‌پذیری بیش از حد جسمی، روزانه رنج می‌کشند.

دکتر نیکول تترالت از دانشگاه California’s Pitzer و دستیار نویسنده در این مطالعه به وب‌سایت Thriveworks گفت:

حتی یک محرک کوچک مثل یک صدای ناآشنا یا برخورد برچسب لباس با بدنشان، تنش مزمن در سطوح پایین را به همراه خواهد داشت که بعد از آن با یک واکنش فراجسمی همراه خواهد بود.

این مطالعه، IQ بالاتر را دلیل بیماری‌های روانی نمی‌داند، بلکه نشان می‌دهد که این بیماری با هوش افراد رابطه‌ی مستقیم دارد. یعنی انتظار می‌رود که در جوامع باهوش، بیشتر به این دسته از بیماری‌ها برخورد کنیم.

این تحقیق بر روی جنبه‌ای از نامیمونی‌های بهره‌ی هوشی بالا تمرکز کرده، در جایی که در بسیاری دیگر از بخش‌ها، افراد باهوش دست بالا را دارند.

منبع

اولین نفری باشید که نظر می‌گذارد

پاسخ دهید

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد