مغز ابله | 4 | کنترل مغز | خزنده vs نئوکورتکس

اشتراک وفاداری (ماهی یک چایی)

می‌توانید از محتویات این باکس بگذرید و یک‌راست به سراغ نوشته اصلی بروید. قبل از خرید اشتراک وفاداری، مزایای آن را از طریق این پیوند مشاهده کنید. لطفا تنها بعد از خواندن «مزایای خرید اشتراک» اقدام به خرید کنید.

مستقیم برویم به سراغ مغز خزنده و نئوکورتکس. شاید با خودتان فکر کنید که، خب حتما این دو بخش مغز با هم در یک هارمونی بی‌نظیر به خوبی کارها را پیش می‌برند. نه!

بگذارید با مثال روشنتان کنم. فرض کنید که یه نفر آدم بی‌تجربه ولی دارای مدرک عالی در اداره، مدام بالای سر شما می‌چرخد و دستورالعمل‌های جدید، راه‌کارهای نوین و غیره را به شما گوشزد می‌کند. شمایی که پیر این کار هستید. مطمئنا اوضاع خوب پیش نمی‌رود. نه شما می‌خواهید زیر بار این فرد تازه از راه رسیده بروید و نه او می‌تواند رویکرد عهد بوقی شما را تاب بیاورد. مشکل مغز خزنده و نئوکورتکس چیزی شبیه به همین است.

البته اینجا فقط مغز خزنده و عهد بوقی ما نیست که آزار می‌بینید. یک لحظه خودتان را جای نئوکورتکس بگذارید. با یک فرد یک دنده و غُد طرفید که فکر می‌کند چون سنش از شما بیشتر است و چند صباحی بیشتر بر روی آن صندلی نشسته در نتیجه بیشتر از شما می‌فهمد! مثلا اصرار دارد که برنامه‌ی کامپیوتری را به جای نوشتن با یک کامپیوتر امروزی، با پانچ کردن کارت‌های عهد بوقی انجام دهد چون این کاری بوده که همیشه می‌کرده و این روشی بوده که همیشه… همیشه بوده! چه کابوسی‌ست!

فردا برایتان در خصوص اینکه چطور این درگیری‌های درون-مغزی باعث می‌شود در ماشین یا اتوبوس یا هواپیما یا حتی قطار، بالا بیاورید خواهم گفت.

اولین نفری باشید که نظر می‌گذارد

پاسخ دهید

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد