درس خواندن | چطور روزی ده ساعت درس بخوانم

پیام مدیر: تولید محتوای خوب، نیاز به زمان، تخصص، و انرژی دارد و در یک کلام هزینه‌بر است. ما در ایلولا با نگارش، گردآوری و یا ترجمه‌ی دست اول مطالب از منابع موثق و قابل اتکاء، تلاش می‌کنیم تا محتوایی ارزشمند را عرضه کنیم. امیدواریم که از مقاله لذت ببرید!

این سوالی بود که دیشب از جانب دوستی برایم پیش آمد. بعد از این سوال، مغز من پنج شش ساعت زمان می‌خواست تا با مرور آنچه در گذشته با آن مواجه بوده به جواب قانع‌کننده‌ای – حداقل برای خودم – برسد. این جواب بر اساس دانسته‌های من از دوره‌ی Learning How to Learn کتاب‌های Make it Stick و The Power of Habit نوشته شده است. البته تعدادی از جواب‌های Quora را هم قرض گرفته‌ام.

شما نمی‌توانید

حقیقت این است که احتمالا شما نمی‌توانید روزی ده ساعت درس بخوانید. مغز ما برای هضم اطلاعات ورودی نیاز به زمان دارد و ممکن است آشفته‌بازاری که برای مغز ایجاد می‌کنید، اوضاع را نه‌تنها به سمت بهتر شدن سوق ندهد، بلکه بدترش کند.

حالا فرض را بر این بگذارید که قبلش هم درس‌خوان نبوده‌اید، اوضاع بدتر می‌شود. مغز شما به این نوع زندگی عادت ندارد و مدام بخش‌های مرتبط با درد را برای مقابله فعال می‌کند در نتیجه این کار بعد از چند روز تمام توانِ اراده‌ی شما را در خود می‌بلعد و تمام.

خب اگر فکر می‌کنید که آب پاکی را روی دستتان ریختم و کار تمام است، کمی صبر کنید. اگر بتوانید روش‌تان را برای مطالعه بهینه کنید، با بالا بردن بازده، برنده‌ی بازی خواهید بود. فقط یک نکته را در نظر داشته باشید و آن اینکه این پست، یک مثال کلی از یک برنامه‌ی سنگین است و شما می‌توانید آن را برای مقصود خود تنظیم و بهینه کنید.

خواب مهم است

خواب مهم است، به خصوص وقتی پای حافظه، حفظ‌کردن و درک مطلب به میان می‌آید. بایستی که حداقل در این دوره‌ی فشرده‌ی یادگیری، تا جایی که می‌توانید کیفیت خواب خود را افزایش دهید. ولی چطور؟

۱) برنامه‌ی منظمی برای خواب بچینید. ساعت مشخصی را به رخت‌خواب بروید و حتی اگر برای روزهای اول برای خوابیدن با مشکل مواجه شدید در فضای تاریک اتاق و در رخت‌خواب بمانید. به خود خوابیدن زیاد فکر نکنید که نتیجه‌ی عکس می‌دهد. در رخت‌خواب ذهن‌تان را رها کنید. بدن شما طی چند روز به الگوی جدیدی که به او تحمیل می‌کنید عادت کرده و به مرور راحت‌تر می‌خوابید. این روش حداقل روی چند نفر از دوستانم جواب داده است و راضی بوده‌اند.

۲) دو ساعت قبل از خواب، موبایل و هر صفحه‌ی نورانی دیگر (به خصوص تلویزیون) را کنار بگذارید. فضا را تا حد امکان تاریک کنید تا ملاتونین برای به خواب رفتن شما به مقدار لازم توسط غده‌های پینه‌آل یا صنوبری ترشح شود. «اون موبایل کوفتی رو بذار کنار!»

۳) قبل از خواب، یادداشت‌هایی که در طول روز برداشته‌اید را مرور کنید. این مرور به مغز شما می‌فهماند که این موضوع اهمیت دارد، و در حین خواب، اطلاعاتی که در طول روز خوانده‌اید و به آن مرتبط است را تقویت می‌کند. در نتیجه آن همه درسی که خواندید را به زباله‌دان مغز منتقل نمی‌کند!

مدیتیشن

اگر امکانش را دارید اکیدا توصیه می‌کنم که روزی ده دقیقه مدیتیشن را در برنامه‌ی خود بگنجانید. در این پست بیشتر در خصوص چرایی و چگونگی مدیتیشن صحبت کردم. این مورد را جدی بگیرید که به تمرکز شما بی‌نهایت کمک می‌کند. شما با روزی ده دقیقه مدیتیشن، ده دقیقه را از دست نمی‌دهید، بلکه بالعکس چندین و چند ده دقیقه به روزتان اضافه می‌کنید. مثل معروفی می‌گوید «اگر روزی بیست دقیقه وقت برای مدیتیشن نداری، روزی دو ساعت مدیتیشن کن!» حالا ما به همان ده دقیقه هم راضی‌ایم به خدا!

از کجا شروع کنیم؟

فرض کنید که یک کار تمام وقت دارید. ساعت هشت صبح تا ساعت شش بعد از ظهر. ده ساعت کار که دو ساعتش به ناهار و استراحت می‌گذرد. همین الان برای خودتان یک بازه‌ی مشخص را تعیین کنید. لازم است که یک ساعت خروج/پایان روز کاری برای خودتان داشته باشید تا ذهن‌تان در طلب رسیدن به آن ساعت، شما را در طی ساعات کاری یاری کند.

حالا شما یک نقشه‌ی کلی دارید. با توجه به آنچه بایستی در طول این مدت به اتمام برسانید، یک برنامه برای هفته‌ی پیش رو بنویسید. لازم نیست که این برنامه زیاد به جزئیات بپردازد، بلکه همین که یک نمای کلی از آنچه که از خود انتظار دارید را نشان دهد کافی‌ست.

حالا با توجه به آن برنامه‌ی هفتگی، یک برنامه برای فردا بنویسید. مثلا درس فلان و بیسار و بهمان را فردا می‌خوانم. ولی فعلا آن را زمانبندی نکنید تا نکاتی در خصوص زمان‌بندی درسی به شما بگویم.

زمان‌بندی

زمانی که در حال مطالعه‌اید، به مرور تمرکزتان را از دست می‌دهید. با از دست رفتن تمرکز، مغز شما در پیوند اطلاعات و ساختن قطعه‌های مفید (چانک‌ها) دچار مشکل می‌شود. به عبارتی هرچه جلو می‌رود بازده‌ی شما کمتر شده و هرچه بازده کمتر می‌شود هدر-رفتِ وقت بیشتر. برای این کار ما از تکنیک پومودورو استفاده می‌کنیم.

در این تکنیک شما بسته به مطلب درسی یک تایمر بیست دقیقه تا یک ساعته در کنار خود می‌گذارید، و در طول آن مدت زمان، بر روی آن آیتم درسی متمرکز می‌مانید. با خودتان تکرار کنید که «من طی مدت زمان پومودورو، آن را نخواهم شکست و هر کاری دارم را به بعد از تمام شدن تایمر موکول می‌کنم.» یک کاغذ کنار دستتان بگذارید تا چیزهایی که به ذهن‌تان می‌رسد را در آن یادداشت کنید و از ذهن‌تان بیرون بیندازید و در جا به مطلبی که در حال کار کردن روی آن‌اید برگردید. پومودورو را یک موجود مقدس در نظر بگیرید که شکستن آن، عواقب سنگینی را برای‌تان به همراه خواهد داشت. مدت زمان معمول یک پومودورو ۲۵ دقیقه است که من هم همان را پیشنهاد می‌کنم.

خب پیش‌تر ده ساعت برای مطالعه در نظر گرفتیم. آن را به سه بخش کلی تقسیم می‌کنیم:

۱) چهار ساعت مطالعه
۲) دو ساعت استراحت و تقویت قوا
۳) چهار ساعت مطالعه

چهار ساعت اول و آخر

فرض کنید هشت آیتم مختلف را باید یاد بگیرید. هر روز را به چهار آیتم اختصاص دهید. دو آیتم برای صبح (چهار ساعت اول) و دو آیتم برای بعد از ظهر (چهار ساعت آخر). چرایی‌اش را بعدا توضیح می‌دهم.

حالا چهار ساعت اول را به این صورت تقسیم‌بندی کنید:

از ساعت ۸:۰۰ تا ۸:۲۵ پومودورو اول
از ۸:۲۵ تا ۸:۳۵ استراحت
از ساعت ۸:۳۵ تا ۹:۰۰ پومودورو دوم
از ساعت ۹:۰۰ تا ۹:۱۰ استراحت
از ساعت ۹:۱۰ تا ۹:۳۵ پومودورو سوم
از ساعت ۹:۳۵ تا ۹:۴۵ استراحت
از ساعت ۹:۴۵ تا ۱۰:۱۰ پومودورو چهار
از ساعت ۱۰:۱۰ تا ۱۰:۳۰ استراحت (توجه کنید که این استراحت بعد از تمام شدن چهار دور پومودورو به جای ده دقیقه، بیست دقیقه است.
از ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۰:۵۵ پومودورو پنجم
از ساعت ۱۰:۵۵ تا ۱۱:۰۵ استراحت
از ساعت ۱۱:۰۵ تا ۱۱:۳۰ پوموردو ششم
از ساعت ۱۱:۳۰ تا ۱۱:۳۵ استراحت
از ساعت ۱۱:۳۵ تا ۱۲:۰۰ پومودورو هفتم

می‌توانید از تکنیک زنگ بدپیله استفاده کنید و برای شروع هر پومودورو یک آلارم تنظیم کنید.

تا اینجا دقیقا چهار ساعت شد. دو ساعت بعدی نوبت استراحت است. اولین آیتمی که در برنامه‌ی استراحت می‌گذارید سی دقیقه خواب (چرت) است. به محضی که ساعت دوازده شد دراز بکشید و چشمانتان را ببندید. حتی اگر احساس می‌کنید که خواب‌تان نمی‌برد، شما وارد مرحله‌ی یک و احتمالا دوم خواب خواهید شد و همین برای تجدید قوای مغز و سر و سامان دادن به اطلاعات کافی‌ست. یک برنامه‌ی هفت دقیقه‌ای ورزش هم از اینجا دانلود کنید. تمرین ورزشی به ساختن سلول‌های جدید عصبی کمک می‌کنید. چیزی که بیشتر از همه به آن نیاز دارید، پس ورزش، به همراه یک پیاده‌روی کوتاه‌مدت می‌تواند بیش از خود درس‌خواندن به شما کمک کند. از این موضوع سرسری نگذرید.

ساعت دو بعد از ظهر دقیقا مثل چهار ساعت اول، هفت پومودورو را اجرا کنید. و ساعت شش، برنامه‌ی فردا را بنویسید و تمام. نوشتن برنامه‌ی روز بعد به مغز شما اجازه می‌دهد تا برای اجرایی کردن آن در روز بعد، آمادگی داشته باشد.

اراده‌ی این برنامه‌ی سنگین را از کجا بیاورم؟

به قول کتاب The Power of Habit اراده مانند یک عضله است. شما نمی‌توانید که یک عضله را یک شبه بسازید و همینطور از یک عضله‌ی ضعیف انتظار داشته باشید که از پس یک برنامه‌ی سنگین بربیاید. پس منابعمان محدود است و در نتیجه لازم است در استفاده از آن صرفه‌جویی کنیم.

در برنامه‌ی بالا ما ۱۴ فشار ضعیف به عضله‌ی اراده وارد می‌کنیم. خوبی تکنیک پومودورو به این است که فشار را از عضله‌ی اراده برمی‌دارد. مهم است که شما به پومودورو مثل یک پدر یا مادر احترام بگذارید و حرف روی حرفش نزنید. اگه این داستان را در پس ذهن خود داشته باشید، برای تمام کردنش، بعد از شروع شدنش، به قدرت اراده نیاز خاصی نخواهید داشت. به این صورت عضله‌ی ضعیف اراده‌ی خودتان را کم‌کم تقویت می‌کنید و از طرفی از برنامه هم به خاطر بی‌ارادگی باز نمی‌مانید.

تکنیک‌های مطالعه

Interleaved Practice

در جایی که اکثر رقبای شما در حال خواندن یک درس در نشست‌های طولانی‌مدت به سر می‌برند، شما از تکنیک Interleaved Practice استفاده می‌کنید و تا سه برابر بازده بالاتری نسبت به آن‌ها خواهید داشت. خلاصه‌اش می‌شود که آیتم‌های درسی را با هم مخلوط کنید. قرار شد که چهار ساعت اول را به دو آیتم اختصاص دهیم. فرض کنید که اسم آن‌ها X و Y است. هفت پومودورو را به این صورت پیاده کنید.

در پومودوروی اول، یک نگاه کلی به قسمتی از منابع هر دو آیتم که بایستی در طول امروز مطالعه کنید بیندازید (پومودورو را به دو قسمت مساوی تقسیم کنید). تیترها را بخوانید، خطوط بولد شده و نمودار و تصاویر و کپشن‌های تصاویر را بخوانید و مرور کنید. سعی کنید یک تصویر کلی از چیزی که می‌خواهید شروع به خواندنش کنید را در ذهن خود ساخته و پرداخته کنید. تایم استراحت روی صندلی لم بدهید و سعی در آزاد کردن ذهن کنید. به این صورت مغز شما در پس زمینه شروع به ساخت یک زیرساخت برای مطالب مربوطه می‌کند. استراحت که تمام شد پومودورو دوم و سوم را به درس X اختصاص دهید. پومودورو چهار و پنجم را به درس Y سپس پومودورو ششم را به X و دو مرتبه پومودورو هفتم را به Y.

در هم کردن دروس باعث می‌شود که در آینده آن‌ها را بهتر به یاد بیاورید. البته احتمالا ذهن‌تان به شما می‌گوید که «داری گیجم می‌کنی، من اینجوری کلا قاطی می‌کنم» ولی به حرفش گوش نکنید. حداقل نتایج مطالعات علمی می‌گوید بهتر است به حرفش گوش نکنید.

Spaced Practice

این تکنیک در خصوص تمرین با فاصله از هم است. یک توهمی به اسم توهم فهمیدن و درک مطلب وجود دارد. این توهم که بعد از روخوانی یا دوباره‌خوانی متنی سر و کله‌اش پیدا می‌شود، به شما می‌گوید که درس را به خوبی فهمیده‌اید. تکرار مداوم یک درس در یک روز که با تلاش ذهنی همراه نباشد، مفتش گران است و تنها این توهم را در شما به وجود می‌آورد که چیزی که به ذهن‌تان می‌رسد را در آینده به یاد خواهید آورد. لازم است که بین تمرین‌های یک درس، فاصله‌های یکی دو روزه بیندازید.

Reflect

این تکنیک یکی دیگر از تکنیک‌های موثر در یادگیری‌ست. کتاب را ببندید و سعی کنید که آنچه خوانده‌اید را به یاد بیاورید. احتمالا با چالشِ سختِ ذهنی مواجه می‌شوید و می‌بینید که چیز زیادی را به خاطر نمی‌آورید. کدام بهتر است؟ اینکه با دوباره‌خوانی توهم اینکه یاد گرفته‌اید به شما دست بدهد یا اینکه با Reflect کردن کلا از خودتان ناامید شوید؟ دومی به شدت موثر است و لازم است خاطرنشان کنم که در این ناامیدی تنها نیستید. دو پومودورو آخر (یعنی شش و هفت) را به این کار بپردازید. سعی کنید چیزهایی که در پومودوروهای دوم، سوم خواندید را در پومودورو شش و چیزهایی که در پومودوروهای چهارم و پنجم خواندید را در پومودورو هفت یادآوری کنید.

هر چقدر هم کم باشد مهم نیست، مهم این است که مغز شما اکنون تشنه‌ی اطلاعات است. نیمه‌ی اول پومودورو (شش و هفت که پومودوروهای Reflect می‌نامیم) را به تلاش ذهنی بپردازید. هرچقدر بیشتر زور بزنید و کمتر به یاد بیاورید، ذهن‌تان جای بیشتری برای اطلاعات باز می‌کند. پس بی‌خیال آن حجم ناامیدی که سراغ‌تان می‌آید تلاش کنید و تلاش کنید؛ حتی اگر هیچ چیز و مطلقا هیچ چیزی را به خاطر نیاوردید. نیمه‌ی دوم پومودورو شش و هفت را به مطالعه‌ی خلاصه‌ای که نوشته‌اید بپردازید. این اطلاعات مانند یک جاروبرقی چند هزار وات سریع به درون کشیده می‌شود و جای‌شان بسیار مستحکم خواهد شد. مگر خلاصه‌نویسی کرده بودید؟

خلاصه‌نویسی

خلاصه‌نویسی بر روی کاغذ یکی از روش‌های خوب برای درک مطلبی‌ست که می‌خوانید. گاهی ما خودمان هم حواسمان نیست که به کلی حواسمان از مطلب پرت شده است. با خلاصه‌نویسی دائم به خودتان یادآوری می‌کنید که بر روی مطلب متمرکز بمانید. ولی خلاصه‌نویسی هم برای خودش روش‌هایی دارد. در اینجا یک روش را با شما به اشتراک می‌گذارم. به تصویر زیر نگاه کنید:

Cornell Notes

کاغذ را به سه قسمت تقسیم کنید. یادتان است که گفتم پومودوروی اول را به نگاه کردن به تیترها و نمودارها و غیره بپردازید؟ سعی کنید در حین این نگاه اجمالی از قالب همان تیترها و نمودارها و… سوال طرح کنید. در ستون کناری کوچک‌تر آن سوالات را یادداشت کنید. حالا در حین مطالعه در پومودورهای بعدی، نکات کلیدی و مهم و همچنین پاسخ سوال‌هایی که مطرح کردید را در ستون دیگر بنویسید. زیاد شلوغش نکنید و به نکات کلیدی اکتفا کنید. کاری کنید که آن نکات کلیدی راهی شود به سایر مطالب درسی. یعنی با خواندن آن‌ها و Reflect کردن بقیه درس را تا حدودی به یاد بیاورید. پس شلوغ‌کاری فقط به ضررتان تمام خواهد شد.

قرار شد که در طول روز، چهار آیتم را بخوانیم. دو آیتم در صبح و دو آیتم در بعد از ظهر. بنابراین چهار برگه برای هر روز آماده داشته باشید. مطالب را بنویسید و شب قبل از خواب به جای اینکه به کل مطالب نگاه کنید، این چهار برگه را در حد چند دقیقه‌ی کوتاه مرور کنید و بخوابید.

از این برگه‌ها برای تکنیک Spaced Practice هم استفاده خواهیم کرد. به عبارتی با فاصله‌ی چند روزه، هر باری به آن‌ها یک نگاهی بیندازید.

برنامه را ویرایش و بهینه کنید

عملکرد هفتگی خود را بررسی و سعی کنید که مشکلات برنامه‌ای که برای هفته‌ی پیش نوشتید را برطرف و برنامه‌ی هفته‌ی بعد را بهینه‌تر بنویسید. بازخوردها مهم‌اند بنابراین یک کاغذ برای یادداشت این بازخوردها در کنار خود داشته باشید. بعد از چند هفته بهترین برنامه‌ای که با وضعیت شما سازگار است را خواهید داشت.

عادت‌های جدید و خوب بسازید

اولش سخت است ولی اگر این روند را به مدت دو هفته ادامه دهید، کم‌کم بدن عادت می‌کند و دیگر نیازی به نیروی زیادی برای اجرایی کردن برنامه ندارید. پس لطفا این دو هفته به هر ترفندی که شده خودتان را متقاعد کنید که پا پس نکشید.

عادت‌ها در اصل از سه بخش Cue و Routine و Reward تشکیل شده‌اند. شما نشانه را می‌بینید و وارد روتین می‌شوید تا به Reward یا پاداش برسید. ما عادت را به این صورت پیاده می‌کنیم که نشانه همان برنامه‌ای باشد که روز قبل نوشتید. اهمیت نوشتن برنامه با مشخص کردن زمان اجرا اینجاست که مشخص می‌شود. برنامه‌ای که نوشته‌اید را روی میز کار جلوی چشمانتان بگذارید. اینکه بدانید ساعت ۱۰:۳۰ وقت پومودورو پنجم است و هیچ عذر و بهانه‌ای پذیرفته نیست. روتین هم تایم پومودورو و پاداش هم… خودتان را بعد از هر پومودورو خوشحال کنید…

دورتان را خلوت کنید

حالت پرواز موبایل فقط برای سوار شدن داخل هواپیما نیست، برای نگرفتن اعلان و پرت نشدن حواس هم کارایی دارد. تمام راه‌های ارتباطی خود با دنیای بیرون را ببندید و اگر امکانش هست، کلا اینترنت را قطع کنید. میز کار را خلوت و اتاق‌تان را مرتب کنید. این جزئیات ریز به تمرکز شما کمک فراوانی می‌کند. نشانه‌هایی که در چرخه‌ی عادت نقش دارند، از همین شلوغ‌پلوغی‌های اطراف جان می‌گیرند. با مرتب و خلوت کردن اطراف خود و کم کردن وسایل مزاحم مثل گوشی موبایل، احتمال پدیدار شدن عادت‌های بد را به حداقل برسانید.

خودتان را مهمان کنید

به عنوان آخرین نکته، خودتان را مهمان کنید. بعد از هر پومودورو یک کاری که مورد علاقه‌تان است و از طرفی وقتتان را زیاد نمی‌گیرد انجام دهید. اگر مثل خیلی‌ها با خوردنی ارضاء می‌شوید، بهتر است بعد از هر نشست خودتان را به یک چیز خوشمزه مهمان کنید. یادتان باشد که رژیم غذایی هم مهم است. انرژی لازم برای مغز را تامین کنید و بعد از کنکور به فکر لاغری بیفتید!

موفق باشید…
(ممکن است این نوشته در آینده به‌روز شود)

مقاله را پسندیدید؟ با کلیک روی پرداخت آنلاین از طریق درگاه امن زرین‌پال آن را تنها به مبلغ ۱۵۰۰ تومان، یا مبلغ دلخواه خود خریداری کنید (توجه کنید که سیستم زرین‌پال مبلغ را با واحد تومان دریافت می‌کند). در صفحه‌ی «درباره‌ی ما» دلیلِ عدم نمایش تبلیغات ذکر شده است. بعد از پرداخت، به نشان قدردانی، به صفحه‌ای مخفی از وب‌سایت ایلولا‌ هدایت می‌شوید و لینک دانلود کتابچه‌ای از اینجانب، تقدیم حضورتان خواهد شد.

96 دیدگاه

  1. سلام

    ممنون برای این مطلب جالب و مفید

    لینکهای :
    https://ilola.ir/ 1394/12/04/مدیتیشن،-چرا-و-چگونه/
    https://ilola.ir/ 1396/01/29/تکنیک-زنگ-بدپیله-مقدس-چگونه-از-برنامه/
    https://ilola.ir/ 1396/01/25/6-به-تعویق‌انداختن-و-پومودورو/

    شکسته است و به صفحه خطا میرود

    • ممنون از شما احسان عزیز. تموم لینک‌ها به‌روز شدند. غیرفعال کردن یه افزونه باعث بروز مشکل شده بود.

  2. عالی بود واقعا همه مطالب کامل و بجا من که واقعا لذت بردم هیچ سایتی انقد نمیتونست کمکم کنه شما ذهن خیلی برنامه ریزی شده و خوبی دارید

    • سپاس بابت حسن نظرتون. لطف دارید شما. خوشحالم که به نظرتون مطلب مفید بوده.

  3. ممنونم که مطالب مفید و کار بردی برای ما درج کردید با خوندن این مطالب مسیر زندگیم عوض شد. درسخون تر شدم😊😊😊

  4. سلام
    واقعا عالی بود خیلی سایت ها چیزهایی شبیه این رو دیده بودم ولی همش شعار و نصیحت گرانه بود از شما ممنون ک نگاه واقع بینانه داشتین

    • ممنونم از شما بابت کامنت دلگرم‌کننده‌تون آقا فربد.

    • خیلی ممنونم بابت حسن نظرتون فاطمه خانم.

  5. سلام ، روز بخير
    واقعا عالي بود ممنون بابت اين مطالب مهم و مفيدي كه ما رو ازشون اگاه كرديد
    فقط يه پيشنهاد هم داشتم نميشد اين روش هارو به صورت يه فيلم كوتاه يا يه وويس توضيح بديد و ما دانلود كنيم اونموقع عمل كردن بهش راحت تر ميشه و كاربردي تر
    سپاس

    • سلام و ممنونم از پیشنهاد خوبتون. حتما سعی می‌کنم کمی مطلب رو جمع‌وجورتر کنم و یه پادکست کوتاه در خصوصش در کانال تلگرام ایلولا بگذارم. t.me/ilola

  6. سلام این همه الکی پلکی چی نوشتی یه چند تا برنامه بنویس عکس بگیر بزار

  7. واینکه مجموع ۱۴ پومودورو در روز ۶ ساعت میشه و به ۱۰ ساعت نمی رسه.
    ولی اگر ساعت ۶عصر تا۱۲ شب رو هم با هفت پومودورو در نظر بگیریم شاید کل روز به ۹ ساعت مطالعه برسه.
    هر چند که این برنامه خوبه ولی ممکنه برای یه کنکوری روزی ۶ ساعت کم باشه.

    • سلام کنکور جان
      من ابتدای پست عرض کردم که «احتمالا نمی‌توانید». یعنی اصلا این نوشته پیشنهاد هم نمی‌کنه که این همه فشار روی مغز بیارید چرا که فکر می‌کنم می‌تونه نتیجه‌ی معکوس داشته باشه.

      باید ظرفیت‌های خودمون رو هم در نظر بگیریم. همیشه پربازده‌ترین فرد، سخت‌کوش‌ترین نیست. به گمان من و البته خیلی متخصص های دیگه هوشمندانه عمل کردن راه بازدهی بالاست. (متاسفانه الان برای ارجاع لینکی ندارم ولی پادکست‌هایی که از متخصص های مختلف در زمینه موفقیت و کار گوش کردم گواه این موضوعه)

      شخصا فکر می‌کنم مطالعه با تکنیک‌هایی که بهشون اشاره کردم بازدهی به مراتب بالاتری از فشار مضاعف، با ساعت‌های طولانی مطالعه، روی مغز داره هر چند روی کاغذ به نظر چیز دیگه‌ای میاد.

  8. به نظر من شیش ساعت خیلی کمه من مشاورم برام روزی 12 ساعت برنامه مینویسه بنظرتون با شیش ساعت آدم میتونه این همه مطلب رو تا آخر سال جمع کنه؟

    • اگه منظورتون کنکوره، زیاد بودن مطالب برای کنکور برمی‌گرده به نظر کسایی که مسئول این امرند و مطلبی که من نوشتم برمیگرده به مطالب به روزی که از متخصصان این حوزه یاد گرفتم. اگه بحث، بحث یادگیریه، مغز فرصت برای پردازش میخواد و اگه این فرصت در اختیارش قرار نگیره بازدهیش افت می‌کنه، به صورتی که نتیجه‌ی عکس میده.

    • ورزش کردن، گپ و گفتگو با دیگران (معاشرت)، استراحت کردن. این کارها به مغز کمک می‌کنه تا اطلاعات رو بهتر پردازش کنه.
      یه چرت کوتاه درست بعد از مطالعه هم خیلی عمل هوشمندانه‌ای‌‍ه چون فوق‌العاده کمک می‌کنه.

  9. سلام.ممنون.چند روزه دارم از این روش استفاده می کنم که واقعا بازده خوبی داره.
    حتی تو کلاسای درس هم از پومودورو استفاده می کنم.من ک اصلا گوش نمیدادم الان گوش می دم به درس.
    واقعا ممنون. امتحانش می ارزید.

    • سلام
      خواهش می‌کنم. امیدوارم که موفق باشید کنکور جان.

  10. سلام میشه لطفا هفت پومودوروی بعدی رو (از ساعت ۲ تا۶ عصر) همینجا تو کامنتا بنویسید؟

    • سلام. خدمت شما

      از ساعت ۱۴:۰۰ تا ۱۴:۲۵ پومودورو اول
      از ۱۴:۲۵ تا ۱۴:۳۵ استراحت
      از ساعت ۱۴:۳۵ تا ۱۵:۰۰ پومودورو دوم
      از ساعت ۱۵:۰۰ تا ۱۵:۱۰ استراحت
      از ساعت ۱۵:۱۰ تا ۱۵:۳۵ پومودورو سوم
      از ساعت ۱۵:۳۵ تا ۱۵:۴۵ استراحت
      از ساعت ۱۵:۴۵ تا ۱۶:۱۰ پومودورو چهار
      از ساعت ۱۶:۱۰ تا ۱۶:۳۰ استراحت
      از ساعت ۱۶:۳۰ تا ۱۶:۵۵ پومودورو پنجم
      از ساعت ۱۶:۵۵ تا ۱۷:۰۵ استراحت
      از ساعت ۱۷:۰۵ تا ۱۷:۳۰ پوموردو ششم
      از ساعت ۱۷:۳۰ تا ۱۷:۳۵ استراحت
      از ساعت ۱۷:۳۵ تا ۱۸:۰۰ پومودورو هفتم

    • سلام کنکور جان

      حقیقتش من چند وقتیه که دارم یه کتاب در خصوص «بهتر یاد گرفتن» می‌نویسم. این یادگیری می‌تونه درس یا هر مهارت دیگه‌ای باشه. هنوز کامل نیست، طبعا ویرایش نشده، و ممکنه که مشکلاتی در نگارشش داشته باشه. به هر حال تقریبا نصفه شده و همین الان هم کلی مطلب داره که خالی از لطف نیستند.

      الان که می‌بینم پیگیر هستید، گفتم که خدمتتون عرض کنم اگه مایل بودید می‌تونم دسترسی پیش‌ازموعد به شما بدم تا در حین نگارش کتاب، بخونیدش؛ حداقل تا اینجایی که نوشته شده. فکر می‌کنم از مطالبش خوشتون بیاد.

  11. سلام.ببخشید درمورد پومودوروی اول که باید هردو درس xوy رو بخونیم،نه تنهامن توی خوندن تیتر وار درس مشکل دارم بلکه بعضی از درسارو اینطوری نمیشه خوند و همچنین بعضی از درسا به این اندازه آشنا هستند که نیازی به خوندن تیتر هاشون نباشه.یعنی به اندازه ای تکرار شدن که فرد میدونه الان چه مطالبی رو باید بخونه.

    و البته قسمت مرور.بعضی از درسا هستند که نمیشه ازشون خلاصه برداری کرد .مثل تاریخ ادبیات که کلا خودش خلاصه است.

    حالا منظور من از طرح این دو تا سوال این هست که آیا میشه مثلا در پومودورو ی اول یه درسو خوند؟و مثلا پومودورو ی مربوط به مرورو به خوندن عادی گذروند؟ینی مشکلی پیش نمیاد اگر مثلا 4 پومودرو صرف خوندن یه درس بشه؟سه پومودورو درس دیگه ؟
    ببخشید که پیامم طولانی شد.
    ممنون از مقاله ی ارزنده ای که نوشتین.🌹

    • سلام و خسته نباشید.
      من چندتا نکته رو عرض کنم خدمتتون.

      ۱) بیست و پنج دقیقه‌ی پومودورو، میانگین زمانی‌ـه که مغز می‌تونه تمرکز خودش رو در حالت بهینه حفظ کنه. به عنوان یه مرجع بهش نگاه کنید، ولی با توجه به سرفصلی که مطالعه می‌کنید، یا مهارت که می‌آموزید تغییرش بدید تا به بهترین حالت برسه. مثال می‌زنم براتون. درس‌ها و مهارت‌هایی هستند که تا به خودمون میایم که استارت بزنیم می‌بینیم بیست و پنج دقیقه‌شون پُر شده. مثلا برای خود من، زمانی‌که می‌خوام مقاله‌ای رو بنویسم، فقط بیست دقیقه طول می‌کشه که موتور مغزم روشن بشه و بتونم مقاله رو جلو ببرم. حالا اگه بخوام نگارش رو بر پایه‌ی تکه‌های بیست و پنج دقیقه‌ای انجام بدم، با مشکل مواجه می‌شم. روی همین حساب تکه‌های زمانی رو به یک ساعت افزایش می‌دم.

      ۲) آدم‌ها متفاوت هستند و من توی این مقاله سعی کردم که چیزی رو که پربازده‌ترین حالت ممکن، برای اکثریت هست رو معرفی کنم. با توجه به شرایط خودتون و موضوع و مهارت‌هایی که در حال یادگیری هستید، یکمی برنامه رو شخصی‌سازی کنید.

      ۳) به برنامه‌تون نگاه کنید. اگه یه موضوع رو قبلا خونده‌اید، دیگه نیازی به خوندن تیترها نیست، چون آشنایی با موضوع در مغز شما موجود هست. باید از تکنیک‌هایی مثل «تکرار با فاصله (Spaced Practice)»، «طرح سوال و گرفتن آزمون از خودتون و غور کردن در باب موضوع» اون درس رو بخونید. نگاه کردن به تیترها برای یادگیری یک موضوع جدیده.

      و اما در خصوص سوال‌تون. من مشکلی نمی‌بینیم. فقط توصیه می‌کنم که از تکنیک Interleaved Practice حتما استفاده کنید. یعنی اگه قراره مثلا ۸ پومودورو درس بخونید که ۴ تاش به موضوع X و چهارتاش به موضوع Y مربوط می‌شه، جوری نباشه که چهار پومودوروی موضوع ایکس پشت سر هم باشه. موضوع‌ها رو با هم مخلوط کنید. یک پومودورو برای X کمه؟ دو تا اختصاص بدید. ولی بعد از اون برید سراغ Y دوباره برگردید به X و به این صورت موضوع‌ها رو با هم مخلوط کنید.

      امیدوارم تونسته باشم پاسخ سوالتون رو داده باشم.

    • خواهش می‌کنم. خوشحالم که مفید بود براتون.

  12. واقعا عالی بود من خودم 2 سال برای کنکور درس خوندم و مجموعه ای از روش ها نکته های درس خوندن که احساس کردم خوبه رو نوشتم و حجم نوشته های من حدود 130 صفحه شده و واقعا تجربه هایی که من به سختی کسب کردم و با کلی اشتباه درس خوندن بهشون رسیدم خیلی شبیه مقاله شماست …مخصوصا reflect که بعد از انجامش تراز های قلمچی ام از حدود 7000 به 7500 رسید در حالی که ساعت مطالعه ام حتی کمتر هم شده بود فقط من یه چیزی رو میخواستم به مطالبتون اضافه کنم و اونم ازمون هستش…من بعد از خوندن مطلب حتما از خودم ازمون میگیرم مثلا ازمون های پارسال قلمچی و گزینه 2 ادبیاتش…یا زیستش…و غلط هامو وارد کتابم میکنم…

    • سلام
      ممنونم از اینکه تجربیاتتون رو با من و سایر خواننده‌ها در میون گذاشتید. به نکته‌ی خیلی خوبی هم اشاره کردید. گرفتن آزمون واقعا موثر و کاراست. کاملا باهاتون موافقم.

    • لطف دارید شما. ممنون از نظر دلگرم‌کننده‌تون.

    • در حقیقت این راه‌ها و تکنیک‌هایی که در این پست بهشون اشاره شده، میزان درک مطلب و یادگیری مطلب یا مهارت در بلندمدت رو افزایش می‌ده.
      وقتی شما چیزی رو بهتر یاد گرفته باشید، فرقی نداره که امتحان تشریحی بدید یا تستی، چون نتیجه بهتر خواهد بود.
      من با تکنیک‌های تست‌زنی آشنا نیستم و حقیقتش نمی‌تونم نظر قطعی بدم که یادگیری عمیق و درست برای تست‌زنی در مجموع به صرفه باشه یا خیر.
      اینکه موافق سیستم فعلی نیستم هم موضوع جدایی‌ست.

  13. ۵۰ دقیقه برای دروی تجربی کم نیست وایا می شه هم درس هارو مرور کرد وهم تست زد ممنون

  14. ایا ۵۰ دقیقه برای یک درس روز کم نیست وایامی توان با این زمان هم مرورکردوهم تست زد ممنون از روش خوبتون

    • من بالاتر گفتم، برنامه را براساس نیازهای خودتون شخصی‌سازی کنید. هیچ لباسی نیست که اندازه‌ی همه‌ی مردم دنیا باشه. من توی این پست تکنیک‌هایی را آموزش دادم که به بهبود یادگیری کمک می‌کنه.

      یه وقته شما فردا صبح امتحان معارف داری، و یادگیری محتویات اون درس در آینده هم به هیچ دردتون نمی‌خوره، پس نیاز به یادگیری اصولی مواد درسی احساس نمی‌شه. توی موارد اینچنینی، این تکینیک‌ها به کار نمیاد چون شما وقتتون رو صرف یادگیری چیزی کرده‌اید که احتیاجی به یادگیری اصولیش نداشتید. همون به اصطلاح Cramming یا خرخونی (درست چند ساعت قبل از امتحان) به درد اون امتحان می‌خوره. چند روز بعد هم کل اون محتویات رو فراموش کرده‌اید که مهم نیست. در خصوص تست هم توی کامنت بالاتر نظرم رو گفتم.

  15. اصلا باورم نمیشه که برنامه ای که واسه خودم ریختم و توش شدیدااااا دارم موفق میشه یه اسم علمی داشته باشه.واقعا پیشنهاد میکنم به همه که این روشارو انجام بدن
    زندگیشون تغییر میکنه
    مرسی از شما بابت این مطالب فوق العاده و کاربردیتون👌

    • ممنونم از شما بابت نظر دلگرم‌کننده‌تون.

  16. سلام ببخشید میخواستم بپرسم اگه قرار باشه تو یه روز چهار درس مختلف رو بخونیم تست هایی که قرار هستش کار کنیم رو آخر مطالعمون که ساعت شش باشه کار کنیم یا آخر چهار ساعت اول روز یعنی اینکه تست های هر چهار درس رو بعد از مطالعه همه درس ها با هم انجام بدیم یا اینکه وقتی یه درس تموم شد تست هاش رو کار کنیم بعد بریم سراغ مطالعه درس بعد
    خیلی ممنون از مطالف مفید و عالیتون.

    • سلام
      به نظر میاد اگه یه وقفه‌ای بین تست‌ها و مطالعه‌تون باشه، تلاش ذهنی بیشتری برای یادآوری لازمه، و تلاش ذهنی بیشتر مساوی هست با درک بهتر مطلب. یعنی موکول کردن تست‌ها به آخر برنامه تلاش بیشتری رو می‌خواد و می‌تونه ثمربخش‌تر باشه.

      از اون طرف، اگه تست‌ها رو آخرِ بخش اول برنامه قرار بدید، می‌تونید در بخش دوم، روی تست‌هایی که برای پاسخ دادن بهشون با مشکل مواجه شدید کار کنید. این روش هم منفعت‌های خودش رو داره.

      ولی شاید بشه یه روش سومی رو پیشنهاد کرد که منفعت‌های هر دو رو داشته باشه. می‌تونید تست‌ها رو به آخرای برنامه موکول کنید، ولی یه زمانی برای مرور تست‌هایی که نتونستید بزنید هم کنار گذاشته باشید تا روشون کار کنید.

      سعی کنید که یه چرت کوتاه بیست، سی دقیقه‌ای قبل از انجام تست برید. اینکار مزیت‌های خودش رو داره که وارد جزئیات نمیشم.

  17. سلام ممنون از توجهی که به محصلانی مثل من داشتید و دانشتون تون رو با ما تقسیم کردید فقط یک سوال اگر در حین اجرای برنامه چند دقیقه وقت اضافی بیاریم بهتره چیکار کنیم مثلاً تایمر رو ریست کنیم یا استراحت کنیم ممنون میشم اگر جواب بدهید.

    • سلام و ممنونم از حسن نظرت
      یکی از اهداف استراحت، بعد از برنامه، برداشتن تمرکز از روی موضوعه. اگه کارتون با اون موضوع تموم شده می‌تونید استراحت کنید، به موضوع دیگه ای بپردازید یا هر کاری دوست داشتید بکنید. یه گزینه‌ی خوب، مهمون کردن خودتونه. همیشه قدر تلاشی که کردید و به برنامه چسبیدید رو بدونید و خودتون رو مهمون کنید به کاری که علاقه دارید. اینجوری انگیزه برای برنامه بعدی هم پیدا می‌کنید.

  18. سلام. مطالب مفیدی بود. فقط کسی میتوننه بااین روش ۳یا۴ درس درروزبخونه؟

    • سلام و ممنون از حسن نظرتون
      حقیقتش جواب واضحی براش ندارم ولی حس می‌کنم برای اینکه فرصت کافی به مغز برای پردازش بهتر بدید، بهتره که یادگیری از سه درس یا مهارت تجاوز نکنه.
      البته بستگی به حجم مطالبی که هر موضوع به خودش اختصاص می‌ده هم داره. اگه واقعا خُرده، فکر نمی‌کنم مشکلی باشه.

    • بله، رایگانه. امکان پرداخت اختیاری برای مقاله گذاشته شده. اون به حساب حمایت از سایت ایلولا توسط خواننده‌هاییه که توانایی پرداخت و سخاوت حمایت از سایت رو دارند.

  19. سلام. من میخواستم مبلغ ۲۰۰۰ تومان براتون واریز کنم. متوجه نشدم برخلاف بقیه سیستم پرداخت کشور این مبلغ به تومان وارد میشه. و ۲۰۰۰۰ تومان واریز کردم. اگر راه حلی برای این موضوع دارید لطفا اقدام‌کنید. و اینکه چرا تغییرش دادین. ما چهل ساله داریم با ریال پرداخت میکنیم و ناخودآگاه صفرها رو به هوون ترتیب میزنیم که مثلا ۲۰۰ تومن نشه

    • سلام
      این سیستم مربوط به زرین‌پال‌ـه و من هیچ نقشی در تعیین و تغییرش ندارم. لطفا شماره کارتتون رو به آدرس ایمیل e****[email protected] بفرستید تا پول رو به حسابتون برگردونم. ممنون بابت حمایتتون از مطلب.

      البته روی تلگرام هم می‌تونید شماره کارت را به این آیدی بفرستید: https://t.me/eman_ilola

  20. سلام خسته نباشید خیلی خوشحالم که اتفاقی این مطلبو دیدم و واقعا نسبت به مطالبی که تقریبا کلیشه ای و یکسانن و فقط طرز بیانشون فرق میکنه کاملا متفاوت بود و کاربردی

    • ممنونم امیرحسین جان از نظر دلگرم‌کننده‌تون.

  21. سلام واقعا مقاله تون عالی بود فقط من چند تا سوال داشتم

    1) این برنامه مجموع زمان هاش حدود 6 ساعته و واسه ی کنکوری فارغ التحصیل کمه خب ، میخواستم بدونم ایا این 6 ساعت به اندازه 10 ساعت بازدهی داره ؟ اگه نداره و من خودم ی 4 ساعت دیگه از 8 تا 12 شب هم بهش اضافه کنم ایا مشکلی پیش میاد و بازدهیش کم میشه؟

    2) بازه های پودومو ب نظرم خیلی کوتاهن و استراحت بینشون هم زیاده ، من میتونم 45 دقیقه بخونم و 15 دقیقه استراحت بزارم ؟

    3)و اینکه برای پودومو اول ک گفتید ی اشنایی سریع با مطلب باشه برای کسی ک اشنایی داره با مطلب پیشنهاد میکنید تو بازه ی اول چیکار کنه؟ اینکه مثلا توی هر پودومو ی درسنامه رو بخونه و توی پودوموی بعدی تست هاش رو کار کنه میتونه مناسب باشه؟

    ممنونم از مقاله عالی تون

    • سلام و ممنونم از حسن نظرتون.

      در خصوص سوال اولتون باید بگم که مغز یه ظرفیت محدودی برای تمرکز در طول روز داره. همینطور قدرت اراده شما هم مثل سایر انسانها محدوده. به نظرم بچسبید به همین برنامه بهتره. ولی اگه واقعا میخواید که زمان رو بیشتر کنید لازمه که مقداری خواب به برنامه تون اضافه کنید.

      مثلا برنامه رو به سه تا سه ساعت تقسیم کنید. دو تا سه ساعت از صبح تا بعد از ظهر و بعدش یک خواب یک ساعت نیم تا دو ساعت و بعدش سه ساعت سوم. اینم در نظر بگیرید چون خانوم هستید مغز شما به خواب بیشتری احتیاج داره.

      مطمئن نیستم که روش مناسبی باشه ولی اگه اصرار دارید، تنها چیزی که به ذهن من میرسه اضافه کردن استراحت بیشتر به برنامه ست.

      در خصوص سوال دوم هم مشکلی نیست. اگه به نظرتون بازه های زمانی پومودورو کمه میتونید با توجه به خودتون و برنامه تون افزایشش بدید. چهل و پنج دقیقه خوبه ولی یادتون باشه که مغز به مرور تمرکزش رو از دست میده و تمرکز سختتر و سختتر میشه.

      در خصوص سوال سوم بگم که اون یک مثال کلی بود. اگه آشنایی با درس از قبل وجود داره نیازی به اون کار نیست و میتونید به چیز دیگه ای که به نظرتون لازمه اون زمان رو اختصاص بدید.

    • خواهش می‌کنم. من یه پاسخ کوتاه در خصوص مورد شما به کامنت قبلی اضافه کردم. پست جدید رو شروع کردم ولی با توجه به حجم مطلب فکر کنم نسبت به چیزی که پیش‌بینی کرده بودم بیشتر طول بکشه.

  22. عالی بود.خیلی خوشحال شدم ازاینکه باوبسایتتون آشنا شدم.مویدباشین

  23. سلام
    مرسی مقالتون عالیه
    من سال گذشته کنکور دادم وچون از بچگیم درس نمیخوندم یعنی بیشتر تر از روزی ۱ساعتیا۲ساعت نمیخوندم اخه حوصلم سرمیرفت ومدرسه خاص بودم وهمیشه همه چی رو خوب میفهمیدم ونمراتم خوب بود سال اخر تابستونش به اصرار خانواده ومشاوره ها روزی ۷ ساعت خوندم وخسته شدم ودیگه از مهر درس نخوندنم ورتبم شد ۲۰۹۶ اما داخل کد انتخاب رشتم اشتباهی شد و مجبورم‌یه سال پشت کنکور بمونم همه میگن خیلی باهوشی وبااینکه هیچی نخوندی کنکور تجربب ۹۷ شدی ۲۰۹۶
    اما الان ۱۴ مهر است ومن هنوز حوصله درس خوندن ندارم از برنامه شما خوشم اومده من خیلی کم تر ازبقیه میخونم اما سریع میفهمم یه راه حل لهم بدین که حوصلم بیشتر شه وبتونم بخونم بیدار که میشم صبحانه میخورم میرم بازی میکنم و…کلا زیاد تفریح میکنم وحوصله خوندن ندارم کاش میتونستین راهنماییم کنین

    • سلام و ممنونم از حسن نظرتون

      شما الگوی مرسوم افراد باهوش رو دارید. درسته که باهوش بودن یه خصیصه‌ی مثبت به حساب میاد، ولی هزینه‌های خودش رو هم به افراد تحمیل می‌کنه.

      ولی این هزینه‌ها چی هستند؟ اول از همه همونجور که خودتون گفتید، سریع یه مطلب رو می‌گیرید. این موضوع باعث شده که از بچگی تلاش زیادی برای یادگیری، نسبت به همکلاسی‌ها، نکنید. بدیش به اینه که شما یاد نگرفتید که با دردِ تلاش کردن کنار بیاید. به قول خودتون حوصله‌تون سر می‌ره. به همین خاطر لازمه که تلاش کنید و با تایم‌هایی که حوصله‌تون سر میره کنار بیاید. چند تا تمرین ساده می‌گم انجام بدید. وقتی پیامی، مثل ایمیل، براتون از جایی رسید، سعی کنید سریع سراغش نرید و بازش نکنید. حداقل پنج دقیقه صبر کنید و بعد بازش کنید. وقتی جایی منتظر هستید، مثل صف، بذارید که حوصله‌تون سر بره و اصلا به تمنای مغز گوش نکنید. معمولا اولین کاری که این روزها انجام میدیم در آوردن گوشی و باز کردن یه برنامه‌ست. توی همین سایت در خصوص مدیتیشن جستجو کنید و مدیتیشن انجام بدید.

      از طرفی شما فرصت کافی، به خاطر کنکور، برای تربیت مجدد مغز ندارید. با این حال این کارها رو انجام بدید. تنها کنکور پیش روی شما نیست. اگه بخواید واقعا توی هر کاری موفق بشید لازمه که مغزتون رو از این حالت خارج کنید و جوری بار بیارید که بتونه با دردها و سختی‌های یادگیری یه مهارت درست و حسابی کنار بیاد و پا پس نکشه.

      دوم اینکه، ذهن افرادی مثل شما، کم حرف دیگران رو گوش می‌کنند و معمولا به چیزهایی که خودشون قبول دارند می‌چسبند. این موضوع باعث میشه گاهی به روش‌های اشتباهی بچسبید و هرچقدر هم که دیگران سعی کنند خیرخواهانه به شما راه دیگه‌ای رو نشون بدن، زیر بار نرید. روی این وجه هم باید به صورت خودآگاه کار کنید. این موضوع توی درس هم خودش رو نشون میده. احتمال اینکه شما، راه حل غلطی رو که برای حل یه مساله به کار بردید رو شناسایی کنید، نسبت به دیگران کمتره.

      سوم، سعی کنید به یه نفر که فکر می‌کنید روی شما حساب می‌کنه و از طرفی خیرخواه شما هم هست، تلفن کنید و یه جلسه باهاش بذارید. توی اون جلسه، کتبا بهش ضمانت بدید که روزانه چهار ساعت به درس بچسبید. توی همون جلسه یه برنامه بنویسید و زیرش رو امضا کنید که این کار رو انجام میدید. ساده از این کار نگذرید، چون قدرت فوق‌العاده‌ای برای مبارزه با اون حوصله‌سر رفتنتون داره.

      چهارم، شما باهوشید و این نعمت بزرگیه، قدر خودتون رو بدونید. طبیعیه که افراد با هوش بالا، زودتر حوصله‌شون سر بره. قبول کنید که باهوش بودن این معایب رو هم داره و تلاش کنید که خودآگاهانه با این معضل روبرو بشید. خیلی آروم عادت‌های جدید درست کنید و بچسبید بهش.

      پنجم، برای ساخت این عادت من یه راهی بهتون پیشنهاد می‌کنم، اگه خوشتون اومد امتحان کنید. از ابزارفروشی محله‌تون یه محافظ گوش بگیرید. چیزی شبیه به این
      https://dkstatics-public.digikala.com/digikala-products/917742.jpg
      این پست از ایلولا هم بخونید:
      https://www.ilola.ir/927
      حالا زمانی که طبق برنامه زنگ ساعت صدا کرد، این گوشی رو بذارید روی سرتون و شروع کنید به درس خوندن. ۱) این گوشی کمک می‌کنه صداهای مزاحم دیگه اذیتتون نکنن. ۲) توی ذهنتون، گذاشتن این گوشی رو مساوی با خط کشیدن دور همه‌چیز و چسبیدن به درس در نظر بگیرید و تحت هیچ شرایطی به خودتون اجازه ندید که ازش تخطی کنید ۳) یادتون باشه که حوصله‌تون سر میره و خیلی دلتون می‌خواد که گوشی رو بردارید و کارهایی رو انجام بدید که تا همین چند روز پیش ازش فراری بودید، مثل جارو کشیدن خونه یا پاک کردن شیشه‌ها. اجازه بدید که حوصله‌تون سر بره ولی تحت هیچ شرایطی تا پایان پومودورو کوتاه نیاید و سفت به برنامه بچسبید.

      به مرور زمان ذهنتون تقویت میشه. اراده و توجه مثل عضله می‌مونن. یه ورزشکار انتظار نداره که یه روزه بدنش عالی بشه و عضله‌هاش قوی. پس به خودتون فرصت بدید تا قدرت اراده‌تون کم‌کم تقویت بشه و توجه‌تون کم‌کم عمیق‌تر و بهتر. فشار بیش از حد به خودتون نیارید ولی توی نقطه‌ی آسایش هم ننشینید. همیشه توی برنامه‌تون فشار رو وارد کنید. هر روز یکم از نقطه‌ی آسایش خارج بشید. امیدوارم که این کامنت بتونه دید خوبی در خصوص راهی که در پیش دارید بده.

      کوتاه نیاید و با بی‌حوصلگی‌هایی که سراغتون میاد کم‌کم کنار بیاید.

      به عنوان نکته آخر. این نوشته از ایلولا رو هم بخونید:
      https://www.ilola.ir/3864

      اگه از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنید، احتمالا این شبکه‌ها مقصر درصد زیادی از این ضعیف شدن ذهنتون هستند. به خاطر خودتون حذفشون کنید.

  24. سلام واقعا از پاسختون ممنونم❤
    وقتی داشتم پاسختون رو میخوندم خیلی متعجب شدم آخه خیلی خوب یه سری از ویژگی های منو شناخته بودین بطور مثال من امروز ۱۹ساله میشم اما نه خونه داری نه اشپزی و…بلدم وهرگز توخونمون کارخونه انجام ندادم چون دوس ندارم ویا من هرگز حوصله ندارم دیرایمیل یا خرچی که بدستم میرسه روباز کنم خیلی سریع میرم سمتشون و یا توصف یاخیابون یاهرجایی سعی میکنم زیاد معطل نشم وسریع سعی میکنم کارامو انجام بدم یه چی خیلی جالبی که هست در موردفضای مجازی هست مقالتون روخوندم برام خیلی جالب بود من یک سال یادوسال تقریبا فضای مجازی داشتم خیلی زود به کل فضای مجازی دسترسی پیداکردم یعنی حتی در حد هک کردن هیشکی هم هیچیو بهم یاد نداده بود اما خودم حس کردم فضای مجازی مانع موفقیتم میشه وروی روح وروانم تاثیربدی داره وفضای مجازی رو تقریبا یک سال میشه که رهاکردم وچند روز پیش به تلگرام برگشتم اما دیدم دوباره داره روی روح وروانم تاثیرمیذاره وخیلی سریع دوباره رهاش کردم
    برام خیلی جالب بود که اینقدر خوب منوشناختین اره من تقریبا به حرف هیشکی گوش نمیدم حتی سال گذشته یه بار سرما خوردم رفتم پیش دکتر،اقای دکتر سال اول کارش بود رتبه ۵۳۰شده بود سال کنکورش نمیدونم چرامن براش جالب بودم ازم چندتاسوال پرسید وفهمید کنکوریم ومادرم راجب من واخلاقام باهاش حرف میزد و دکتر خواست خودش به من مشاوره بده بامیل وخواسته خودش وبه من خیلی خوب راهنمایی ومشاوره میداد اما من درظاهر چیزی نمیگفتم امابه حرفش تقریباگوش نمیدادم خودمم نمیدونستم چرا به حرف هیشکی گوش نمیدم
    شما خیلی برام جالب بودین بنظرمن شما یه روانشناس فوق العاده این اخه منوخیلی خوب شناختین سعی میکنم به توصیه هاتون گوش بدم وامیدوارم مفید باشن
    فقط یه چیزی تقریباهمه من رو قبول دارن وروم حساب بازمیکنن وخیرخواه من هستن امامن نمیدونم چه کسی روانتخاب کنم وبهش زنگ بزنم تا بهش تعهد خوندن بدم
    ویه سوال من وقتی که دارم درس میخونم هدفون رو بذارم روگوشم وهمزمان باپخش شدن اهنگ درس بخونم؟
    اهنگ خودش حواس پرتی نمیاره؟
    این قسمت روتقریبامتوجه نشدم که چجوری باگوشی که روسرمه بخونم یکم بیشتربرام راجبش توضیح بدین ممنون میشم

    • درمورد هدفون(همونی که عکسشو فرستاده بودین)تقریبا منظورتون اینکه بشه مثه یه آلارام که باشنیدن صداش شرطی بسم وخومو مجبور به خوندن کنم؟

  25. درمورد هدفون(همون محافظ گوشی) تقریبا منظورتون روفهمیدم یعنی بشه یه الارام که باشنیون صداش شرطی بشم وبشینم بخونم
    منظورتون همین بود؟

  26. درمورد هدفو(همون محافظ گوشی)ن تقریبا منظورتون روفهمیدم یعنی بشه یه آلارم که باشنیدن صداش شرطی بشم وبخونم؟

    • سلام

      خواهش می‌کنم.

      در خصوص سوال‌هاتون.

      به چه کسی زنگ بزنید و تعهد بدید. اول اینکه در انتخاب این فرد دقت کنید. مطمئن باشید که خیرخواه شماست. دوم اینکه براش چرایی این کار رو توضیح بدید و بگید که این روش رو دکتر چالدینی نویسنده کتاب influence یکی از کتابهای پرفروش دنیا آموزش داده. اینجوری ذهن شما هم نسبت به نیت‌خوانی اون طرف آروم‌تر میشه. شما هم می‌دونید که یه کاری رو دارید انجام می‌دیدید که علم روانشناسی اثر مفیدش رو تایید کرده. سوم زنگ نزنید. ملاقات رو در رو داشته باشید و چهارم حتما اون برگه رو امضا کنید.

      در خصوص محافظ گوشی باید بیشتر توضیح می‌دادم. اون هدفون نیست. یه ابزاره، برای کاهش دادن صدای اطراف. وقتی اون گوشی رو می‌ذارید روی گوشتون، دیگه صدای اطرافیان رو نمی‌شنوین. معمولا کسایی که توی فضای پرسرصدا کار می‌کنند، مثل کارگاه‌های تراشکاری، برای حذف صدای اطراف و آسیب ندیدن گوش‌هاشون از این محافظ‌ها استفاده می‌کنند برای همین ابزارفروشی‌ها دارند. حین خرید هم از ابزارفروشی بخواید که اجازه بده تستش کنید. بذارید روی گوش و ببینید که خوب صدای اطراف رو حذف می‌کنه یا نه. موزیکی در کار نیست.

      ولی اگه خونه‌تون یا محل درس خوندنتون ساکته، چرا نیاز به این محافظ هست؟ یه دلیل جالب پس این کار هست. یه عادت سه قسمت داره. عادت خوب یا بد هم فرقی نداره. یه قسمتش «نشانه» است، قسمت بعدی «روتین» و قسمت آخر «پاداش».

      اون گوشی می‌تونه نقش نشانه رو برای شما بازی کنه. ولی به شرطی که یه حرمتِ ساختگی براش قائل بشید، و وقتی گذاشتید روی گوش، خودتون رو ملزم به رعایت اون حرمت، یعنی دست نکشیدن از درس خوندن به هر قیمتی، بدونید.

      اون لینک بعدی که گذاشته بودم (زیر عکس گوشی) مربوط به یه تکنیک به اسم زنگ بدپیله‌س که خودم ساختم. اون پست رو هم بخونید. اونجا می‌گم که مهم نیست اگه آب دستتونه یا هر چی، وقتی ساعتتون زنگ زد که الان مثلا باید بشینید شیمی بخونید، همه کارها رو رها کنید و بچسبید به شیمی خوندن.

      حالا ما دو تا نشانه رو با هم ترکیب می‌کنیم تا بهتر نتیجه بگیریم. نشانه‌ی اول زنگ خوردنه. وقتی زنگ ساعت صدا کرد شما باید تحت هر شرایطی بشینید سر درسی که توی برنامه تعیین کردید. این خودش یه نشانه. بعد محافظ گوش رو می‌ذارید روی گوش‌تون و شروع می‌کنید به ورق زدن کتاب یا انجام تمرین. این انتقال شما از نشانه‌ی اول به نشانه‌ی دوم، شما رو سُر می‌ده به سمت روتین، که همون درس خوندن هست.

      پاداش هم موثره. خودِ حسِ خوب انجام یه کاری که برای آینده‌تون مفیده، پاداش ذهنی رو می‌ده، ولی می‌تونید تقویتش کنید. وقتی هر پومودورو رو تموم کردید یه جایزه برای خودتون در نظر بگیرید. هر چیز سالمی که ازش لذت می‌برید. البته خدا رو شکر اهل شبکه‌های اجتماعی نیستید. بعضی‌ها به عنوان پاداش یه لحظه تلگرام رو باز می‌کنند و بعد تا دو ساعت گیر همون تلگرام میفتند و دیگه به ادامه برنامه‌شون نمیرسند.

      مطمئن باشید روزای اول هزار و یه بهانه جور میشه که شما نشینید سر درس. وظیفه‌تون در قبال خودتون اینه که با این بهونه‌ها به هر نحوی مبارزه کنید و کاری که باید رو انجام بدید. تاثیر فوق‌العاده زیاد همین بیست و پنج دقیقه‌ها رو دست کم نگیرید. اگه از الان شروع کنید، به این خاطر که هوش بالایی هم دارید، وقتی زمان کنکور برسه، عالی عمل می‌کنید و یکی از رتبه‌های عالی کنکور خواهید بود.

  27. واقعا ازتون ممنونم❤
    مامانم بخاطر بی حوصلگیم مدام منوپیش مشاورهامی برد
    امامن حوصله اونهارم نداشتم ولی شما بهترین مشاوری بودین که درکل عمرم دیدم
    واقعا ازتون ممنونم آقای امینی شماخیلی خوبین❤
    بعدازکنکورم حتما به سایتتون سرمیزنم ونتیجه ام روبهتون میگم
    انشاالله سایتتون پربازدیدترین سایت بشه وهمیشه موفق باشید

    • شما لطف دارید. من مطمئنم که موفق میشید و منتظر شنیدن خبر خوبش، بعد از کنکور هستم. یادتون باشه که تلاش کردن چیزیه که به زندگی آدم‌ها در طول زمان معنی می‌ده. دست از تلاش کردن نکشید، حتما موفق خواهید شد.

  28. سلام.من کنکوری ام.مدت زمان هر پومودورو رو به چهل دقیقه افزایش دادم.اینجوری میتونم سرجمع روزی ۹ ساعت حدودا درس بخونم.در ضمن واسه نوشتن مقاله به این کاملی و خوبی و خلاصه ایی از شما ممنونم

    • سلام

      خواهش می‌کنم

      همونجور که گفتم بهتره که این برنامه رو با توجه به نیازهای شخصی خودتون شخصی‌سازی کنید. امیدوارم که شما هم با پومودوروهای چهل دقیقه‌ای بهتر نتیجه بگیرید و برای کنکور موفق بشید اون رتبه‌ای رو بیارید که می‌خواید.

  29. سلام و خسته نباشید. میخواستم بدونم کسی که واسه کنکور از dvd آموزشی استفاده میکنه این برنامه بدردش میخوره؟؟؟ چجوری؟.ثانیا نمیشه که هر ۳۰ دقیقه pause کنی که.ثالثا ۱۸۰ دقیقه هس هر dvd پس کلا با ۶ ساعت شما ۲ یا۳ آیتم رو بیشتر نمیشه خوند؟؟؟.ممنون از مطالب با ارزشتون

    • سلام
      ممنونم آرمان جان
      اگه درست حدس زده باشم، دی‌وی‌دی‌های آموزشی، گام‌های خودشون رو دارند، در جایی که هسته‌ی اصلی نوشته‌ی من در خصوص تکنیک‌های یادگیری‌ای هست که خودتون باید پیاده کنید. موثر بودن این تکنیک‌ها ثابت‌شده‌ست، حالا آیا اون دی‌وی‌دی‌های آموزشی هم از این تکنیک‌ها استفاده کردند یا خیر، دیگه نمی‌دونم.

      ولی در خصوص ساعت‌های مطالعه. ذهن آدم، در طول روز، توانایی نهایتا چهار ساعت تمرکز عمیق رو داره. اونم یه ذهن آماده و ورزیده. همین شیش ساعت هم زیاده‌روی هست. حالا، اگه درس‌هایی که می‌خونید، با روخوانی، با تمرکز کم، خوب درک میشه و نمره‌ مورد نظرتون رو می‌گیرید، ساعت‌ها رو افزایش بدید، هرچند من مطمئنم بازده‌تون به شدت کاهش پیدا می‌کنه.

      اون استراحت بعد از هر پومودورو، دلیل خاصی پشتش داره. شما بعد از اون بیست و پنج دقیقه تمرکزتون افت می‌کنه و درک مطلبتون پایین میاد. اون استراحت، از درس خوندن، به خود درس خوندن بیشتر کمک می‌کنه تا اینکه اونم اختصاص بدید به درس خوندن.

      در نهایت این برنامه، یه نمونه‌س و بهتره که با نیازهای خودتون شخصی‌سازیش کنید.

      یه موضوع دیگه اینکه دی‌وی‌دی آموزشی، یک رسانه‌ی بصری به حساب میاد. یادتون باشه که بسته به درسی که یاد می‌گیرید و ویژگی‌های شخصی خودتون، این روش می‌تونه گاهی خیلی موثر و گاهی خیلی بی‌بازده باشه.

    • دی وی دی های اموزشی یه عیب بزرگ دارن که برنامه ادم رو بهم میزنن چ زمانی دی وی دی گوش بدم ۰ زمانی جزوه بخونم و چ زمانی تست بزنم اصلا خیلییی رومخن منم موندم راجبشون چ تصمیمی بگیرم من شاید فقط کتاب بخونم و بیخیال دی وی دی شم اما اگه یه راه بلدین که بشه مدیریت کرد که چجوری با گوش دادن دی وی دی زمان رو مدیریت کرد یعنی چ زمانی تست بزنم چ زمانی دی وی دی گوش بدم

    • باتوجه به اینکه من نمی‌دونم که روش آموزش این دی‌وی‌دی‌ها به چه صورت هست، پس فرد مناسبی برای مشاوره دادن در خصوصشون نیستم.

      ولی یه نکته رو بد نیست بگم. دیدن ویدیوی آموزشی، در کنار مزیت‌هاش، یه عیب بزرگ داره؛ از اونجایی که مدرس با دانش‌آموز تعامل نداره، درس خوندن حالت منفعل به خودش می‌گیره. یعنی دانش‌آموز درگیر درس نمیشه. این موضوع تاثیر خیلی بدی روی بازده داره. سعی کنید در حین نگاه کردن به ویدیو، جوری رفتار کنید که انگار سر کلاس درس نشستید. با دقت گوش کنید، نوت‌برداری کنید، حتی از مدرس سوال بپرسید (خب مطمئنا اون مدرس نمی‌تونه جواب بده چون توی تلویزیون گیر افتاده ولی شما سوال‌هاتون رو روی کاغذ بنویسید و بعد با دیگران در خصوصش صحبت کنید). خلاصه اون فضای منفعلانه رو به جوی فعال و پویا تبدیل کنید.

پاسخ دهید

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد