چشمان خود را تقویت کنید

Eyes

اشتراک وفاداری (ماهی یک چایی)

می‌توانید از محتویات این باکس بگذرید و یک‌راست به سراغ نوشته اصلی بروید. قبل از خرید اشتراک وفاداری، مزایای آن را از طریق این پیوند مشاهده کنید. لطفا تنها بعد از خواندن «مزایای خرید اشتراک» اقدام به خرید کنید.

با وجود فراگیر شدن استفاده از وسایل الکترونیک و خیره شده مداوم به صفحات آن‌ها، محافظت و تقویت چشم به امری اجتناب‌ناپذیر تبدیل شده است. در این مطلب به شما چند تمرین ساده که روزانه چند دقیقه‌ی کوتاه از وقت شما را می‌گیرد معرفی خواهیم کرد. هرچند این تمرین‌ها به منظور معالجه بیماری‌های چشم در نظر گرفته نشده، اما به سلامت آن‌ها در طول زمان کمک شایانی خواهد کرد.

مقدمه

در سال‌های اخیر استفاده از عینک و لنز به شدت رواج یافته و این واقعیت، ارتباط جدی با استفاده از رایانه، تلویزیون و گوشی‌های همراه دارد. هرچند این موضوع خبر خوبی برای عینک‌سازان می‌تواند باشد، اما از دست دادن سوی چشم به مرور زمان باب دل هیچ کسی نیست.

خستگی چشم‌ها

دقیقا مانند سایر عضله‌های بدن، چشم هم برای سلامتی نیاز به تمرین به صورت مرتب و منظم دارد. و اما ما با سهل‌انگاری به چشمان خود اجازه می‌دهیم که به مرور سوی خود را از دست بدهند تا در نهایت به فکر عینک زدن می‌افتیم.
در این مطلب من به شما یک سری تمرینات مخصوص چشم را معرفی خواهم کرد، که در صورت انجام مستمر و منظم آن‌ها بتوانید از این عضو حیاتی بدن محافظت کنید.

قبل از معرفی این روش‌ها لازم است اضافه کنم که من نزدیک به ده سال است که روزانه به مدت بیش از ۸ ساعت از کامپیوتر و موبایل استفاده می‌کنم؛ پنج سال قبل، زمانی که متوجه شدم سوی چشمانم کم شده به این تمرین‌ها متوسل شدم. شش ماه قبل برای چک‌آپ به پزشک چشم مراجعه کردم، که چشم‌پزشک سوی چشمانم را طبیعی و نرمال ارزیابی کرد. یکی از دوستان نه چندان نزدیکم هم بعد از انجام مستمر تمرینات به ادعای خودش چشمش ۲ درجه بهبود یافته است.

با این حال به شدت توصیه می‌کنم که حداقل هر دو سال یک بار برای یک چک‌آپ کامل به چشم‌پزشک مراجعه کنید.

تمرین‌ها

۱- پلک بزنید

این کار چشمان شما را تازه‌سازی می‌کند. کاربران دائمی کامپیوتر و تلویزیون، خیلی کمتر از حالت طبیعی، چشم‌هایشان را به هم می‌زنند. پلک‌زدن به شما این امکان را می‌دهد تا زمان بیشتری بر روی کارتان تمرکز کنید، بدون اینکه احساس خستگی شدید را در چشمانتان حس کنید.

تقویت چشم | پلک بزنید!

هر بار که شما پلک می‌زنید، چشمانتان یک لحظه‌ی تاریک را تجربه می‌کنند و همین امر به آن‌ها کمک می‌کنند که آماده‌ی دریافت ورودی‌های جدید شوند و از طرفی باعث جلوگیری خشک شدن و سوزش چشمانتان می‌شود.

۲- ماساژ دهید

این قسمت، تمرین مورد علاقه‌ی من است چرا که حس خوبی را منتقل می‌کند. با مالیدن اطراف چشم، فشار وارد شده در حین کار کردن را کاهش می‌دهید و یک تسکین لذت‌بخش را تجربه می‌کنید. کافیست یک استراحت چند ثانیه‌ای را بین کار با رایانه یا دیدن برنامه تلویزیونی به این کار اختصاص دهید. البته ماساژ دادن خود کره‌ی چشم، مد نظر این تمرین نیست چرا که می‌تواند باعث آسیب دیدن چشم شود. روش ماساژ دادن به این صورت است:

چند نفس عمیق بکشید و سعی کنید در حالتی که احساس راحتی می‌کنید لم بدهید. در حین نشستن به سمت جلو خم شوید و آرنج‌ها را به نوک زانو‌ها برسانید. چشم‌ها را ببندید. حالا دست‌ها را به حالت فنجان در آوردید و روی چشم‌ها قرار دهید. دست‌ها باید به صورتی باشد که انگشت‌ها روی پیشانی و پاشنه‌ی دست بر روی گونه‌ها قرار بگیرند. در حالت مطمئن شوید که کف دست بر روی خود پلک قرار نگرفته و هیچ فشاری بر روی کره‌ی چشم وارد نمی‌شود. بایستی بتوانید به راحتی پلک بزنید. حالا چشم‌ها را ببندید و در حالت کاملا ریلکس، با حرکت‌های دورانی و البته ظریفت اطراف چشم (جایی که دست‌ها قرار گرفته‌اند) را ماساژ دهید. این کار را برای یک دقیقه‌ی کوتاه ادامه دهید. ماساژ چشم، نه تنها به چشمانتان استراحت چندثانیه‌ای برای بازیابی می‌دهد که حتی به مغز شما هم کمک می‌کند تا بهتر بر روی ادامه‌ی کارتان متمرکز شوید.

۳- قیافه 8 (به انگلیسی)

تمرین قیافه 8 به عضلات چشم شما قدرت و انعطاف می‌دهد
یک 8 خیلی خیلی بزرگ را در فاصله‌ی سه متری خودتان تصور کنید. حالا سعی کنید روی این هشت با چشمانتان بچرخید. در این تمرین فقط کره‌ی چشم می‌چرخد و سرتان نبایستی حرکت کند. بعد از یک تکرار ۱۵ تایی، مسیر را عوض کنید و از سمت مخالف بر روی 8 بچرخید.

تقویت چشم | 8

برای تمرین بیشتر کره‌ی چشم همچنین می‌توانید آن‌ها را به سمت بالا و پایین، و راست و چپ حرکت دهید.

۴- تمرکز روی نزدیک و دور

این تمرین بدون شک یکی از بهترین تمرین‌هایی است که برای چشم در نظر می‌گیرند.
تمرکز روی دور و نزدیک
مانند تمرین ۳ یک جای راحت پیدا کنید و لم دهید. انگشت اشاره را در جلوی خودتان و در فاصله‌ی ۲۰ تا ۲۵ سانتی قرار دهید و بر روی شیارهای انگشت تمرکز کنید تا به وضوح آن‌ها را مشاهده کنید. حالا یک نقطه در فاصله‌ی ۳ تا ۶ متری را در نظر بگیرید و تمرکز چشم‌ها را بر روی آن نقطه منتقل کنید. با هر نفس تمرکز خودتان را بین انگشت و آن نقطه‌ی دور عوض کنید. این کار را برای یک تا دو دقیقه تکرار کنید. تمرکز روی نزدیک و دور به عضلات چشمان شما قدرت بی‌نظیری خواهد داد.

۵- زوم کنید

مانند تمرین ۴ خودتان را در حالت راحت و ریلکس قرار داده و لم بدهید. یکی از انگشتان را در جلوی خود بگیرید و به آن خیره شوید تا جزئیات آن را به خوبی ببینید. بدون اینکه چشم از انگشت بردارید با باز و بسته کردن بازو انگشت را تا جایی که می‌توانید از چشم‌هایتان دور کنید و سپس به فاصله‌ی نزدیک برگردانید.
زوم کنید
به عبارت دیگر انگشت شما در جلوی چشم در فاصله‌ی ۱۰ تا ۱۵ سانتی قرار دارد و شما بدون اینکه تمرکز را از روی آن بردارید و با باز کردن بازو آن را به به فاصله‌ی نیم متری چشم‌هایتان می‌برید و دوباره با بستن بازی آن را به فاصله‌ی ۱۰ سانتی چشم‌ها می‌آورید و این عمل را برای یک تا دو دقیقه یا بیست تکرار انجام می‌دهید.

نتیجه گیری

این تمرینات ساده‌تر از آن هستند که برای انجامشان به دردسر بیفتید. همچنین می‌‌توانید آن‌ها را در هر جایی و هر زمانی انجام دهید. اگر در طول روز چند دقیقه کوتاه را به این تمرینات اختصاص دهید به مرور و طی مدت چند ماه بهبود کیفیت علمکرد چشم‌ها را احساس خواهید کرد.

اولین نفری باشید که نظر می‌گذارد

پاسخ دهید

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد