چطور بهتر یاد بگیریم | 38 | مصاحبه با دکتر رابرت گاماش

اشتراک وفاداری (ماهی یک چایی)

می‌توانید از محتویات این باکس بگذرید و یک‌راست به سراغ نوشته اصلی بروید. قبل از خرید اشتراک وفاداری، مزایای آن را از طریق این پیوند مشاهده کنید. لطفا تنها بعد از خواندن «مزایای خرید اشتراک» اقدام به خرید کنید.

مصاحبه با دکتر رابرت گاماش حاوی نکاتی در خصوص بازدهی بیشتر و نحوه‌ی ثبت کردن مطمئن اطلاعات در مغز می‌شود. خلاصه‌ای از این مصاحبه و نکات مهم آن را با هم در ادامه می‌خوانیم.

اگر می‌خواهید که یک سرفصل را به صورت آماده‌به‌کار در مغزتان داشته باشید، بایستی که هر روز در خصوص آن موضوع اطلاعات کسب کرده، بخوانید، و یا آن سرفصل را مرور کنید. البته این بدان معنی نیست که هر روز چند ساعت وقت صرف این کار کنید بلکه فقط کافی‌ست روزی ده تا پانزده دقیقه برایش وقت بگذارید. با تحریک چانک‌های اطلاعاتی که از آن موضوع در مغزتان شکل گرفته، می‌توانید مطمئن باشید که در وقت مناسب، آن‌ها را راحت بالا می‌کشید چرا که همیشه در دسترس شما خواهند بود.

مثلا اگه دانش‌آموز زبان‌اید، فراموش نکنید که هیچ روزی را بدون اینکه ده دقیقه از آن زبان استفاده کرده باشید، شب نکنید. حالا می‌تواند این ده دقیقه خواندن یک مقاله‌ی کوتاه، چند صفحه کتاب، یا گوش دادن به سخنرانی یک نفر و دیدن کلیپی در اینترنت باشد.

در اصل تکرار، سیم‌پیچی مغز شما را به شکلی تغییر می‌دهد که آن موارد تکرار شده، در آینده راحت‌تر در دسترستان قرار بگیرند.

در خصوص مسائلی که نمی‌فهمیم یا به قول معروف گیر می‌کنیم، بهترین راه این است که بعد از اینکه تمرکز لازم برای حل مساله، راه به جایی نبرد، ذهنتان را آزاد کنید. با دوستان گپی بزنید و گفتگو کنید. یک لحظه خودتان را از کل مساله جدا کنید. مثلا اگر دوستی را برای خوردن سرش پیدا نکردید، می‌توانید چرت کوتاهی بزنید. در این مواقع یک دفعه راه‌حل مساله به ذهنتان خطور خواهد کرد. آن موقع است که بایستی شبح راه‌حلی که دیده‌اید را روی کاغذ یادداشت کنید؛ پس همیشه کاغذ و قلم با خود داشته باشید. سپس بر روی آن به صورت متمرکز کار کنید تا ببینید می‌توانید راه‌حل درستی را از آن بیرون بکشید یا خیر.

و اما دکتر گاماش در خصوص برقراری تعادل بین کار و خانواده به این موضوع اشاره کرد که بایستی مثل یک ورزشکار حرفه‌ای همیشه به‌روز و قوی باشید تا در رقابت عقب نیفتید. لازم است که هر روز حتی به اندازه‌ی اندکی، ولی در مسیر پیشرفت قدم بردارید. ولی کار کردن مغز بر روی یک موضوع فقط به زمان‌هایی که سخت کار می‌کنید، خلاصه نمی‌شود. وقت گذرانی با خانواده و استراحت کردن به مغز اجازه‌ی پردازش اطلاعات در پس‌زمینه را می‌دهد و باعث می‌شود که بازده شما در محیط کار نیز افزایش پیدا کند. پس به لحظات فراغت هم به اندازه‌ی لحظات کاری بایستی اعتبار دهید.

کاری که دوست دارید را انجام دهید. زمانی که کاری را دوست دارید، با اشتیاق بیشتری وقت صرفش خواهید کرد و همین موضوع باعث می‌شود که بیشتر و بهتر آن مهارت یا موضوع را یاد بگیرید. همیشه به زمان‌های استراحت اهمیت بدهید و اجازه ندهید که به خاطر کار زیاد بِبُرید. سخت کار کردن، بازده شما را پایین می‌آورد و به مرور متوجه می‌شوید که تنها خودتان را اذیت کرده‌اید.

اولین نفری باشید که نظر می‌گذارد

پاسخ دهید

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد