چطور بهتر یاد بگیریم | 34 | حفظ کردن اطلاعات

اشتراک وفاداری (ماهی یک چایی)

می‌توانید از محتویات این باکس بگذرید و یک‌راست به سراغ نوشته اصلی بروید. قبل از خرید اشتراک وفاداری، مزایای آن را از طریق این پیوند مشاهده کنید. لطفا تنها بعد از خواندن «مزایای خرید اشتراک» اقدام به خرید کنید.

روش‌های بهینه برای حفظ کردن اطلاعات چیست؟ مثلا اسم چند گیاهی که خون‌آشام‌ها را دفع می‌کنند!

خب ابتدا بد نیست اسم آن گیاه‌ها را بدانیم: خردل، رز، سیر، و زالزالک. چند بار با خودتان تکرارشان کنید و فردا سعی کنید که آن‌ها را به یاد بیاورید. به نظرتان فردا چندتا از این اسم‌ها را به خاطر خواهید آورد؟

حالا فرض کنید که این لیست بسیار بزرگ‌تر از این حرف‌ها باشد. مطمئنا درصد قابل توجهی از آیتم‌ها را فراموش خواهید کرد. راه مقابله با این فراموشکاری چیست؟

تکنیک‌های مختلفی برای این کار وجود دارد. به عنوان مثال، شما احتمالا با حفظ کردن اولین حرف آیتم‌ها و سپس ساخت یک کلمه با آن‌ها آشنایید. در خصوص گیاهانی که خون‌آشام‌ها را دفع می‌کنند: «خ» و «ر» و «س» و «ز».

خب کمی خلاقیت به خرج دهید و با آن‌ها کلمه بسازید: «سر خز» چطور است؟ حالا یک تصویر از «سر» یک گاو را در ذهنتان مجسم کنید که بر روی آن یک «خز» قرار داده‌اید. این گاوِ ما، سرِ یک خون‌آشام را به دهن گرفته است. تصویر خاص و عجیبی که به راحتی در ذهن‌تان نقش بسته و به خاطرتان خواهد ماند.

حالا هربار خواستید که در خصوص گیاه‌هایی که خون‌آشام‌ها را دفع می‌کند فکر کنید، چه چیزی به ذهن‌تان می‌آید؟ یک گاوی که خون‌آشامی را به دهن گرفته است. خودِ خون‌آشام، گیره‌ای برای بالا کشیدن گاو است و آن گاو «خز»ی بر «سر» خود دارد. حالا رمزگشایی می‌کنیم. «خ» برای «خردل»، «ز» برای «زالزالک»، «س» برای «سیر» و «ر» برای «رز». به همین راحتی. تا زمانی که این تصویر در ذهن‌تان وجود دارد، شما به راحتی لیست گیاه‌های مورد نظر را فراموش نخواهید کرد.

برای به خاطر سپردن اعداد هم می‌توانید از روش‌های مختلفی استفاده کنید. مثلا سعی کنید آن‌ها را با احساسات‌تان گره بزنید. قرار است که هجده گل قلمه بزنید. خب ۱۸ سالگی خودتان را تصور کنید. در آن سن مشغول قلمه‌زدن گل‌اید. دیگر تعداد آن قلمه‌ها را فراموش نخواهید کرد. یا مثلا با سال‌های مختلف هم می‌توانید این کار را انجام دهید. مثلا قرار است درجه‌ی فلان دستگاه را بر روی ۶۵ تنظیم کنید. خب سال تولدتان چیست؟ ۱۳۶۵. بسیار خوب، الان می‌توانید یک پیوند بین درجه‌ی دستگاه و سن‌تان برقرار کنید. حالا اگر یک هفته‌ی دیگر هم به سراغ دستگاه بروید، باز هم یادتان خواهد ماند که عدد را روی چند بگذارید.

روش دیگر و مشابه روش اول، ساخت یک عبارت با حروف اول آیتم‌هاست. مثلا تصویر زیر را ببینید. حروف ابتدایی برای تشریح قسمت‌های مختلف، O P F T E S است. حالا سعی کنید که با این کلمه‌ها یک مفهوم را تصویرسازی کنید:

حفظ کردن اطلاعات

Old People From Texas Eat Spider = پیرهای تگزاسی عنکبوت می‌خورند.

حال سعی کنید که با این کلمه‌ها یک مفهوم را تصویرسازی کنید. تصویر مردهای پیر تگزاسی که در حال خوردن عنکبوتند. از حرف‌های ابتدایی این عبارت برای بیان قسمت‌های مختلف مغز استفاده کنید.

اگر بخواهیم معادل فارسی هم مثال بزنیم، بیایید فکر کنید که یک لیست خرید از مادر یا همسرتان تحویل گرفتید. چه چیزهایی در این لیست قرار دارد؟ «مرغ»، «گوجه»، «سس»، «کبریت»، «سرکه»، «شیر».

خب حروف اول را جدا می‌کنیم: «م» «گ» «س» «ک» «س» «ش»

خب کمی خلاقیت چاشنی‌اش کنیم. گاو سیاه کثیف شنید من ساکتم.

جمله‌ی عجیبی‌ست و همین عجیب بودنش به ما کمک می‌کند تا آن را به خاطر بسپاریم. گاوی که سیاه است، کثیف است، و می‌شنود که من ساکتم! حالا کافیست که این جمله را تکرار کنید تا لیست را به خاطر بیاورید: «گاو» می‌شود «گوجه»، «س» می‌شود «سرکه»، «ک» می‌شود «کبریت»، «ش» می‌شود «شیر»، «م» می‌شود «مرغ»، «س» می‌شود «سس». خب دو تا «س» داشتیم ولی این خللی در کار ما وارد نمی‌کند.

این روش آنقدر محبوب است که ممکن است برای دسته‌بندی‌های خاص، کسانی قبل از شما جملات خوبی را ساخته باشند. از گوگل برای جستجو و پیدا کردن این جملات می‌توانید کمک بگیرید. ولی اگر ذهن خودتان را به کار بیندازید، به مرور در ساخت این نوع جمله‌ها مهارت بیشتری پیدا خواهید کرد. مطمئنا ساخت این جملات در ابتدا سخت است ولی هر کاری با تمرین و تکرار، به مرور یاد گرفته می‌شود. پس ناامید نشوید و بدانید که تلاش ذهنی‌تان برای ساخت این جملات ارزشمند است.

اولین نفری باشید که نظر می‌گذارد

پاسخ دهید

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد