عواملی که خطر عود مجدد سرطان را بالا می‌برد (دانشگاه هاروارد)

عود مجدد سرطان

اشتراک وفاداری (ماهی یک چایی)

می‌توانید از محتویات این باکس بگذرید و یک‌راست به سراغ نوشته اصلی بروید. قبل از خرید اشتراک وفاداری، مزایای آن را از طریق این پیوند مشاهده کنید. لطفا تنها بعد از خواندن «مزایای خرید اشتراک» اقدام به خرید کنید.

برای کسی که از نجات‌یافتگان سرطان است، عواملی وجود دارد که خطر سرطان ثانویه را افزایش می‌دهد. بعضی از آن‌ها در حیطه‌ی اختیار شما هستند و می‌توانید که کنترل‌شان کنید. لازم است که در خصوص خطرهای عود سرطان مجدد با دکتر خود مشورت کنید و احتمال توسعه آن را کاهش دهید. همچنین در خصوص بررسی و معاینه دوره‌ای برای کشف زودتر و درمان سریع‌تر آن از پزشکتان بپرسید.

اما به سراغ این عوامل برویم:

سرطان دوران کودکی

اگر شما قبل از سن ۱۵ سالگی به سرطان مبتلا شده باشید، بایستی که در سال‌های پیش رو، سلامت اولویت بالایی در زندگی شما داشته باشد و سبک زندگی سالمی را دنبال کنید. بعضی از تومورهای دوران کودکی که نشانه‌های ارثی دارند، خطر ابتلا به سرطان را در کل طول عمر شخص افزایش می‌دهند. به عنوان مثال سندرم لی–فرامنی می‌تواند شخص را مستعد سرطان گوشت یا بافت همبند، سرطان خون، سرطان مغز و سرطان سینه کند. درمانی که به واسطه‌ی آن سرطان را در کودکی مداوا می‌کنید نیز می‌تواند شما را نسبت به این موضوع آسیب‌پذیرتر کند.

تاریخچه خانوادگی

اگر چند نفر از اعضای نزدیک خانواده به یک نوع خاص از سرطان مبتلا شوند، احتمال اینکه در ژنوم شما چیزی باشد که احتمال ابتلا به آن سرطان را افزایش دهد، بالا می‌رود. درست است که نمی‌توانید ژن‌های خود را تغییر دهید (البته مطمئن هم نیستم) ولی می‌توانید با تست ژنتیکی، تغییرات مرتبط با افزایش خطر ابتلا را کشف کرده و اگر خطر شما را نیز تهدید می‌کند، در کنار اقدامات پیشگیرانه، به صورت دوره‌ای زیر نظر پزشک آزمایشات مربوط به کشف سرطان را انجام دهید.

درمان‌های مرتبط با سرطان

پرتو درمانی، شیمی درمانی و سایر درمان‌های مرتبط با سرطان با وجود اینکه برای درمان سرطان لازم هستند، ولی تغییراتی در سطح سلولی نیز ایجاد می‌کنند. این تغییرات شما را نسبت به سرطان مجدد آسیب‌پذیرتر می‌کند. دکتر شما تمام تلاش خود را برای درمان سرطان و در کنار آن پایین آوردن ریسک سرطان مجدد خواهد کرد، با این حال آسیب‌پذیری شما نسبت به آن بیشتر خواهد شد. به عبارتی هرچند پزشک شما داروها و دوز آن‌ها را طوری تنظیم می‌کند که در کنار تخریب سرطانِ فعلی، ریسک سرطان در آینده به حداقل ممکن برسد ولی باز هم نسبت به یک فرد عادی شما آسیب‌پذیرتر خواهید بود.

سن

هر چقدر پیرتر شوید، خطر ابتلا به سرطان در شما افزایش پیدا می‌کند. هر سالی که بگذرد، وضعیت‌های وخیم بیشتری را با خود خواهد آورد. هرچقدر سن‌تان بالاتر برود، به همان میزان، بیشتر و بیشتر عوامل محیطی خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند و به مرور سلول‌های شما توانایی کمتری در بازسازی آسیب‌ها خواهند داشت.

سبک زندگی

سبک زندگی، عاملی است که می‌توانید کنترلش کنید. بسیاری از انتخاب‌های روزانه‌ی ما می‌تواند بر روی شانس ابتلا به سرطان در آینده تاثیرگذار باشد – گاهی خیلی زیاد. در اینجا به چند مورد که می‌تواند به شما کمک کند اشاره می‌کنیم:

رژیم غذایی پر از غذاهایی که خاصیت ضد سرطان دارند برای خود انتخاب کنید. بروکلی و سبزیجات خانواده کلم، سبزیجات با برگ‌های تیره، نخود، لوبیا، میوه‌های گوشت‌آلو، گیلاس، گوجه و میوه‌های مغزدار انتخاب‌های خوبی به حساب می‌آیند.

میوه‌های گوشتی برای مبارزه با سرطان

حداقل ۳۰ دقیقه در روز، و ۵ روز در هفته ورزش کنید

فعالیت فیزیکی به بهبود کیفیت خواب کمک می‌کند

BMI خود را در وضعیت سبز نگه دارید (محاسبه BMI)

تناسب اندام

اگر دخانیات می‌کشید، برای ترک کردن از پزشک خود کمک بگیرید. همچنین با افراد در حین استعمال دخانیات مراوده نکنید که دود دست دوم را به ریه‌هایتان هدایت نکنید.

دخانیات عامل سرطان

خوردن الکل را محدود کنید و بیش از ۶ اُنس شراب برای خانوم‌ها و یک تا دو گیلاس برای آقایان در روز ننوشید.

مصرف الکل

وقتی بیرون می‌روید از کرم ضدآفتاب با خاصیت محافظت در برابر UVA/UVB استفاده کنید.

نور خورشید

منبع: انتشارات سلامت دانشگاه هاروارد

4 دیدگاه

  1. سلام,کسی که سرطان خون از نوع لوسمی داشته برطرف شده ولی بعد ۸ ماه دوباره عود کرده بازم میتونه درمان کنه و امیدی هست ؟

    • سلام آقا سعید

      حقیقتش اینه که من آدم مناسبی برای پاسخ به این سوال نیستم، بهتره با دکتر متخصص مشورت کنید.

      دو دلیل عمده برای بازگشت وجود داره. یا درمان اولیه، همه‌ی سلول‌های سرطانی رو نکُشته، یا اینکه این سلول‌ها به بقیه قسمت‌های بدن زده‌اند و مخفی بودند تا دوباره عود کرد. من تخصصی در خصوص موردی که شما فرمودید ندارم ولی امید درمان بعد از بازگشت لوسمی وجود داره.

      از من می‌شنوید امیدتون رو از دست ندید. اگه یه بار درمان شده و به هر دلیلی برگشته، بازم درمان کنید، امیدوارم که این بار از شر تمام سلول‌های سرطانی خلاص بشند.

      در خصوص گزینه‌های درمان یا کنترل سرطان هم باز بهتره به پزشک متخصص مراجعه کنید.

پاسخ دهید

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد