چگونه مسواک بزنیم!

Brush and Toothpaste

اشتراک وفاداری (ماهی یک چایی)

می‌توانید از محتویات این باکس بگذرید و یک‌راست به سراغ نوشته اصلی بروید. قبل از خرید اشتراک وفاداری، مزایای آن را از طریق این پیوند مشاهده کنید. لطفا تنها بعد از خواندن «مزایای خرید اشتراک» اقدام به خرید کنید.

ای کاش مثل کوسه‌ها هر بار یک دست جدید از دندان‌های تازه جایگزین دندان‌های پوسیده‌مان می‌شد تا مجبور نباشیم با همین دست دندان تا آخر عمر سر کنیم ولی چاره چیست که اوضاع فعلاً قابل تغییر نیست.

در پست قبلی، دانستی‌هایی در خصوص دندان را برای‌تان گفتم و اما همانطور که وعده داده بودم امروز در خصوص بهداشت دهان برای‌تان خواهم نوشت.

اول از همه لازم است بدانید که شما بایستی روزانه دو بار دندان‌هایتان را هر بار به مدت دو دقیقه مسواک بزنید. قبلاً جایی خوانده بودم که این زمان ده دقیقه عنوان شده بود ولی ده دقیقه واقعاً زیاد است و از طرفی توجیه منطقی ندارد. حتی به خاطر اصطکاک ایجاد شده بین دندان و مسواک می‌تواند به مینای دندان نیز آسیب بزند. پس همان دو دقیقه‌ای که منابع معتبری مثل مات‌هلتی، وب‌ام‌دی و ان‌اچ‌اس پیشنهاد می‌کنند، کافی‌ست.

بهتر است قبل از این که خمیر دندان را بر روی مسواک قرار دهید، با نخ دندان غذاهای باقی‌مانده بین دندان‌ها را خارج کنید و سپس به سختی دهان را آبکشی کنید. این خرد ریزهای باقی‌مانده می‌توانند منجر به ایجاد بوی بدی در دهان شوند.

flossing-your-teeth

مسواک را با زاویه‌ی ۴۵ درجه‌ای از لثه‌ها به دندان‌ها بکشید و این کار را نه زیاد سفت و نه زیاد شل انجام دهید. توجه کنید که بایستی تمام سطوح دندان را مورد عنایت جناب مسواک قرار دهید. برای مسواک زدن قسمت پشتِ دندان‌ها، مسواک را به صورت عمودی بگیرد و چندین بار بالا و پایین بکشید. در نهایت هم با استفاده از مسواک روی زبان را پاک کنید به این صورت که مسواک را بر روی ته زبان قرار دهید و به سمت خارج (جلو یا کنارها) بکشید. البته بهتر است که برای پاک‌کردن زبان از وسایل مخصوص برای اینکار و یا یک مسواک نرم استفاده کنید.

Brush

هر سه یا چهار ماه یک بار مسواک خود را تعویض کنید. اگر بیماری عفونی مانند سرماخوردگی پیدا کردید بهتر است به محض رفع شدن نشانه‌های بیماری، مسواک خود را تعویض کنید.

خب این یک توضیح کوتاه و کلی در خصوص مسواک زدن بود ولی اگر حوصله دارید توصیه می‌کنم که با ما همراه باشید تا جزئیات بیشتری از بهداشت دهان را برای‌تان باز کنیم.

نخ دندان

نخ دندان بسیار مهم است چرا که چیزهایی را از جاهایی بیرون می‌کشد که مسواک قادر به تمیز کردنشان نیست و همین‌ها می‌توانند به کرم‌خوردگی دندان منجر شوند. از طرفی بوی بد دهان را در اکثر موارد از بین می‌برد و به شما لثه‌های سالم‌تری را هدیه می‌کند. اما نحوه‌ی نخ دندان کشیدن بسیار مهم است. اول از همه اگر دندان‌هایتان زیاد به هم نزدیک است و نخ‌دندان‌های معمولی بین آن‌ها نمی‌رود از مدل نواری استفاده کنید.

Oral-B-Stain-floss

دوم، تقریباً ۳۰ سانتی‌متر نخ دندان را جدا کنید تا بتوانید کنترل خوبی بر روی آن داشته باشید.

سوم، برای نخ کشیدن، دندان‌های بالا از دو شصت، و برای دندان‌های پایین از دو انگشت اشاره کمک بگیرید. نخ دندان را به عقب و جلو نکشید بلکه باید آن را بالا و پایین کنید. به سرعت نخ را بین فاصله‌ی دو دندان جا بدهید (تا جایی که فرو می‌رود) و به سرعت نخ را خارج کنید. برای هر دندان این کار را تا ۱۰ بار انجام دهید. تمامی دندان‌ها را نخ بکشید و چیزی را از قلم نیندازید. اگر نخ کشیدن دندان‌های پشتی برای‌تان سخت است کمی تلاش بیشتری کنید. بعد از چند روز مهارت خوبی برای نخ کشیدن پیدا خواهید کرد. به ویدیوی زیر برای نحوه‌ی انجام درست این کار دقت کنید.

http://www.aparat.com/video/video/embed/videohash/lLiK5/vt/frame
دانلود ویدیو

بعد از اتمام نخ کشی دهان را آب‌کشی کنید تا دهان‌تان کامل پاک شود. اگر هم تشنه هستید بهتر است بعد از آن به مقدار کافی آب بخورید چون بعد از مسواک زدن خبری از آب نیست.

مسواک

مسواک مناسب دهان خود انتخاب کنید. اگر مسواک به سختی در دهانتان جا و یا جلو و عقب می‌شود بهتر است به فکر یک مسواک کوچکتر باشید. سایز مسواک باید آنقدر بزرگ باشد که به راحتی در دهان جابجا شود. اگر نمی‌دانید چه نوع مسواکی تهیه کنید بهتر است که مسواک شما از نوع نرم باشد تا از آسیب رساندن به لثه‌ها پیشگیری کنید ولی برای توصیه‌های مناسب‌تر نسبت به وضعیت دندان‌ها و لثه‌هایتان می‌توانید از دندانپزشکتان مشورت بگیرد. اما انتخاب مسواک برقی و یا معمولی بستگی به شما دارد. اگر برای عقب و جلو کردن مسواک مشکل دارید، نوع برقی مناسبتر خواهد بود.

زمان

اما برای مسواک زدن همانگونه که پیشتر گفتم بایستی زمانی در حدود ۲ دقیقه را در نظر بگیرید. دهانتان را به چهار قسمت تقسیم کنید و به هر قسمت ۳۰ ثانیه زمان اختصاص دهید. اگر دو دقیقه زیاد به نظر می‌رسد، ام‌پی‌تری پلیر را با موزیک دوست‌داشتنی‌تان روشن کنید تا زمان زودتر برای‌تان بگذرد.

بیشتر از ۳ بار در روز مسواک نزنید که نتیجه‌ی عکس خواهید گرفت و به مینای دندان صدمه خواهید زد. بهتر است یک بار در طول روز و یک بار درست قبل از خوابیدن مسواک بزنید.

چگونه مسواک بزنیم

و اما چگونه مسواک بزنیم؟ مسواک زدن سطح بیرونی دندان به صورت قائم می‌تواند خراشیدگی در خط لثه و دندان ایجاد کند. بهترین حالت قرار دادن مسواک با زاویه‌ی ۴۵ درجه‌ای است. مسواک را با حرکات کوتاه و پیوسته به صورت بالا به پایین و کمی هم عقب به جلو بر روی دندان حرکت دهید. سطح رویی و داخلی دندان‌ها را نیز فراموش نکنید. برای مسواک زدن سطح داخلی، مسواک را به صورت عمودی گرفته و آن را با کشیدن بر روی دندان، بالا و پایین ببرید. دندان‌ها فقط آن‌هایی نیستند که وقتی می‌خندید نمایان می‌شوند. به دندان‌های پشتی توجه ویژه‌ای کنید چرا که اغلب افراد بیشتر زمان مسواک زدن را صرف مسواک زدن دندان‌های جلویی می‌کنند و به همین خاطر است که اکثراً از پوسیدگی دندان‌های عقبی رنج می‌برند.

نکته‌ی بسیار مهم در خصوص مسواک زدن این است که برخلاف تصور عمومی شما نبایستی که دهانتان را در انتها آبکشی کنید. خردِ ریزهای غذا را که توسط نخ دندان و آبکشی سفت و سخت بیرون ریخته‌اید و چیز آن چنانی در دهانتان نباید باقی‌مانده باشد. بعد از مسواک زدن اضافه‌ی کف خمیر دندان و بزاق دهان را به بیرون تف کنید. این کار باقی‌مانده‌های دیگر را نیز از دهانتان خارج می‌کند و باعث می‌شود لایه‌ای از خمیر دندان به همراه فلوراید بر روی دندان‌ها باقی بماند تا به بازسازی مینای دندان کمک کند. نه توسط آب و نه دهان‌شویه‌ها، بعد از مسواک زدن دهانتان را آب نکشید.

خمیر دندان

خمیر دندان‌هایی که بر روی سفیدکنندگی دندان و یا کنترل جرم آن تمرکز دارند می‌توانند به مرور دندان شما را از بین ببرند. پس با کنار گذاشتن این گزینه‌ها به سراغ خمیردندان‌هایی بروید که حاوی فلوراید می‌شوند. البته هر از گاهی استفاده از سفیدکنندگان هم مشکلی ایجاد نمی‌کند ولی استفاده‌ی دائمی از آن‌ها اصلاً توصیه نمی‌شود.

دهان‌شویه

پیشتر گفتیم که بعد از مسواک زدن از دهان‌شویه استفاده نکنید پس بهتر است زمان دیگری را در طول روز، مثلاً بعد از ناهار برای این کار اختصاص دهید. از دهان‌شویه‌های فلوراید دار استفاده کنید و تا سی دقیقه بعد از آن نه آب بنوشید و نه چیزی بخورید. در ضمن نخ کشیدن قبل از استفاده از دهان‌شویه هم توصیه می‌شود.

دیگر موارد

اگر تنقلات ترش مصرف کرده‌اید، قبل از مسواک زدن دهانتان را به خوبی آبکشی کرده و نیم ساعت به بزاق دهان فرصت دهید تا مینای دندان را به حالت قبل باز گرداند.

همیشه مسواک خود را تمیز نگه دارید چرا که میکروب‌های دهان می‌توانند بر روی آنجا خوش کنند. بعد از آب کشی هم اجازه دهید که خشک شود و از قرار دادن آن در محفظه‌هایی که بعضاً با مسواک ارائه می‌شوند و مسواک را برای مدت طولانی نم‌دار نگه می‌دارند، خودداری کنید. محفظه‌هایی که اجازه‌ی عبور هوا را می‌دهند برای این کار بسیار مناسب هستند.

منابع: + + +

5 دیدگاه

  1. با سلامی مجدد و خسته نباشید

    در مورد زمان استفاده مسواک و نخ دندون و دهان شویه

    مسواک رو 3 بار : صبح ( قبل غذا ) – ظهر و شب ( بعد غذا ) استفاده کنیم خوبه ؟

    من دهان شویه رو دقیقا شبا قبل مسواک زدن استفاده میکنم . این بده ؟

    و

    نخ دندون رو چه زمان هایی باید استفاده کنیم ؟

    مثلا فقط شبا باید استفاده کنیم قبل مسواک ؟

    • سلام و ممنونم.

      من فکر می‌کنم که حتی سه بار هم زیاده (دیگه حالت بیشینه همون سه باره). همونطور که مسواک نزدن می‌تونه باعث پوسیدگی دندون بشه، مسواک زیاد هم مینای دندون رو از بین می‌بره.

      ولی در مورد زمان‌های مسواک زدن. شما می‌گی شب بعد از غذا مسواک می‌زنی. به عبارتی بهتره که تایمی که مسواک می‌زنید دقیقا قبل از خوابتون باشه. حالا صبح بیدار شدید، هنوز چیزی نخوردید، چرا باید قبل از غذا مسواک بزنید؟

      نظر شخصی من اینه که مسواک اول صبح حتی می‌تونه نتیجه عکس داشته باشه. دلیلم اینه که توی طول شب دهن خشک میشه و آب دهن یکی از مواردی هست که به استحکام دندون‌ها کمک می‌کنه. حالا شمایی که شب تا صبح، میزان آب دهنتون کم بوده و مینای دندون در حالت آسیب‌پذیری قرار داره، احتمالا با مسواک زدن، بیشتر به دندون آسیب می‌زنید.

      در خصوص دهان‌شویه هم نیازی نیست. وقتی قراره مسواک بزنید، دیگه لزومی نداره از دهان‌شویه استفاده کنید.

      من خودم قبل از مسواک زدن، نخ می‌کشم. یه بار بعد از ظهر و یه بار شب.

پاسخ دهید

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد