مدیتیشن، چرا و چگونه!

مدیتیشن
پیام مدیر: تولید محتوای خوب، نیاز به زمان، تخصص، و انرژی دارد و در یک کلام هزینه‌بر است. ما در ایلولا با نگارش، گردآوری و یا ترجمه‌ی دست اول مطالب از منابع موثق و قابل اتکاء، تلاش می‌کنیم تا محتوایی ارزشمند را عرضه کنیم. امیدواریم که از مقاله لذت ببرید!

چرا؟

اغلب ما ذهنی درگیر گذشته به همراه پشیمانی‌های موجود در آن زمان و یا هراس از آینده داریم و قدرت درک آن چیزی که در حال، جریان دارد را به مرور از دست داده‌ایم. هراکلیتوس می‌گوید: “تمام چیزها در حرکتند و هیچ چیز ثابت و ساکنی نیست … همه اشیاء در گذرند و هیچ چیز ساکنی نیست و شما نمی توانید دو بار در یک رودخانه قدم بگذارید.” من به صورت افراطی با این نظر هراکلیتوس موافقم و باید بگویم که فکر می‌کنم «من» چیزی غیر از کسی که الان فکر می‌کنم هستم، نیستم. نه «منِ» آینده این «من» حال است و نه «من» حال آن «من‌»ی که در گذشته بود. تنها چیزی که الان «من» است، «منِ» حال است و بهتر است که آن را دریابم.

در مدیتیشن هم سعی بر این است که شما این زمانِ «در جریان» را دریابید. قرار نیست که به وضعیت شادتری برسید و یا اینکه توسط آن مشکلاتتان را حل کنید؛ تنها باید نسبت به آن چیزی که در گذر است و در حال حاضر اتفاق می‌افتد آگاه و هوشیار باشید. منفعت‌های این کار خود به خود ظاهر می‌شوند، و البته چون در آینده اتفاق می‌افتند در طول مدیتیشن نباید ذهن شما را درگیر خود کند.

از جمله مهم‌ترین مزیت‌های مدیتیشن در طول زمان می‌شود به موارد زیر اشاره کرد:

۱- کاهش استرس. دکتر چارلز ریزان: «کمتر بیماری مهلکی یافت می‌شود که استرس در آن نقش مهمی نداشته باشد.» +
۲- سیستم ایمنی قوی‌تر.
۳- تمرکز بهتر.
۴- بهبود عملکردهای ذهنی.
و…

در اینجا (+) ۷۶ مورد از مزیت‌های مدیتیشن به همراه لینک ارجاع به منابع تحقیقاتی آن‌ها می‌توانید ببینید.

بی‌دلیل نیست که مثلی می‌گوید «اگر در طول روز ۲۰ دقیقه زمان برای مدیتیشن ندارید، ۲ ساعت زمان برای این کار بگذارید.»

چگونه؟

حال که چرایی آن را با هم مرور کردیم بد نیست به سراغ چگونگی آن بریم. اول از همه لازم است بدانید که روش‌های زیادی وجود دارد ولی یکی از ساده‌ترین آن‌ها مدیتیشن با کمک راهنماست. خوشبختانه برنامه‌های موبایلی خوبی هم برای این کار (که اغلب به زبان انگلیسی هستند) وجود دارند که در ادامه معرفی می‌کنم.

مدیتیشن با کمک راهنما، بهترین روش برای تازه‌کاران است. در این راهنماها یک نفر شما را مرحله به مرحله را رسیدن به تمرکز بر زمان حال (و معمولا نحوه‌ی دم و بازدم هوا) همراهی می‌کند و سپس شما را به حالت معمول برمی‌گرداند. مراحل انجام این کار تقریبا بدین صورت است:

۱- کشیدن چند نفس عمیق (حدود ۲۰ ثانیه)
۲- بستن چشم‌ها و رها کردن ذهن و همچین عضلات (جسم) (حدود ۲۰ ثانیه)
۳- توجه به نقاط اتصالتان با زمین و وضعیت دست‌ها (حدود ۳۰ ثانیه)
۴- توجه به تمامی صداهای ریز و درشت اطراف (دور و نزدیک، هرچه که صدایش می‌آید) (حدود ۳۰ ثانیه)
۵- اسکن کردن بدن به ترتیب از بالای سر تا نوک انگشتان پا (در این اسکن باید کوچکترین قسمت‌های بدن هم مورد کاوش قرار بگیرد و یک تصویری کلی از وضعیت بدن را به دست بیاوید) (حدود ۳۰ ثانیه)
۶- بعد از رسیدن به این وضعیت توجه خودتان را به سمت نفس‌هایتان معطوف می‌کنید (حدود ۲۰ ثانیه)
۷- بعد از چند ثانیه شروع به شمردن نفس‌ها می‌کنید. شماره‌ی یک با «دم»، شماره‌ی دو «بازدم». شمردن را تا عدد ۱۰ ادامه می‌دهید و باز دو مرتبه از یک شروع می‌کنید (حدود ۵ دقیقه)
۸- آزاد کردن ذهن. در این مرحله به مغزتان اجازه می‌دهید هرکاری که دوست دارد بکند، حتی اگر دلش می‌خواهد حواسش را پرت اینطرف آنطرف کند (حدود ۱ دقیقه)
۹- توجه به محیط اطراف و آماده شدن برای بازگشت به وضعیت عادی (حدود ۳۰ ثانیه)
۱۰- باز کردنِ آرام چشم‌ها و تامل در حالت جسمی و اینکه چه حسی می‌کنید (حدود ۱ دقیقه)

می‌توانید با این برنامه‌ی موبایلی (+) یک تایمر مخصوص خود درست کنید؛ اگر هم می‌خواهید یک دلار ناقابل خرج این کار کنید تا برنامه راهنمای صوتی هم داشته باشد این گزینه (+ یا +) را مد نظر داشته باشید. بعد از یکی دو هفته از انجام کار به مرور مدت زمان مرحله‌ی ۷ را افزایش دهید تا به ۱۵ دقیقه برسد.

بهترین اپلیکیشنی هم که برای این کار سراغ دارم، اپ HeadSpace (به زبان انگلیسی) است که می‌توانید از اینجا دریافت کنید. ده روز اول مجانی‌ست و اگر ساکن ایران هستید و توانایی خرید پکیج کامل را ندارید می‌توانید بعد از تمرین این ده جلسه، یک سرچی برای دانلود نسخه‌ی کامل فایل‌های صوتی آن بکنید.

مقاله را پسندیدید؟ ایلولا بدون نمایش تبلیغات و تحمیل هزینه‌ی غیرمستقیمِ نمایش آن‌ها به شما، با تکیه بر فروش مقالات اداره می‌شود. در صورتی‌که مقاله را مفید یافتید، لطفا هزینه‌ی آن را به یکی از دو روش زیر پرداخت کنید. ۱) با کلیک روی پرداخت آنلاین از طریق درگاه امن زرین‌پال آن را به مبلغ تنها ۵۰۰ تومان خریداری کنید، یا ۲) آن را از طریق آیکن‌های زیر برای یک نفر که احساس می‌کنید مقاله برای او جذاب است بفرستید! لطفا با حمایت خود به پربارتر شدن وب فارسی کمک کنید.

2 بازتاب

  1. درس خواندن | چطور روزی ده ساعت درس بخوانم - ایلولا
  2. چطور بهتر یاد بگیریم | 3 | متمرکز و دیفیوس - ایلولا

پاسخ دهید

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد