رسانه سلامت گستر

رسانه سلامت‌گُستر چیست؟

تلویزیون را روشن می‌کنید و تبلیغ محصولی را می‌بینید که با ویژگی‌های خاصی، سلامت شما را تضمین می‌کند. اغوا شده و فردا به دنبال آن می‌افتید.

کانالی در تلگرام از معجزه‌ای در درمان سرطان صحبت می‌کند که صاحبان قدرت اجازه‌ی معرفی آن را نمی‌دهند، و بی‌مهابا از خاصیت‌های شگفت‌انگیز آن می‌گوید.

چه خبر است؟ چرا اینقدر رسانه‌ها به این موضوع اهمیت می‌دهند؟

جوابش ساده است: «چون سلامت برای مردم، مهم است و خیلی هم مهم است».

حالا اینکه «سالم زیستن» برای مردم مهم است آیا بدان معنی‌ست که برای رسانه هم «سلامت مردم» مهم است؟ این موضوع را نمی‌توان به راحتی فهمید چرا که هدف رسانه‌هایی که دور و برمان را گرفته‌اند، نه ارتقا سلامت ما، بلکه جذب توجه ماست. و از آنجایی که سلامت برای ما مهم و البته «جذاب» است، این مورد به سرفصلی داغ، برای رسانه‌ها تبدیل شده است.

خب، با این اوصاف رسانه‌ها بد، شیطان‌صفت و خبیث هستند؟ به نظر من نمی‌توان در این خصوص نظر قطعی داد. در اصل هستند و البته بسیار زیاد هم هستند رسانه‌هایی که سلامت مردم برای‌شان پشیزی ارزش ندارد و تنها توجه مردم را می‌خواهند. این رسانه‌ها با ساخت شایعات، تحریف واقعیات و یا نگفتن تمام حقیقت تنها با هدف جلب نظر مردم مطلب ارائه، تیترهای جنجالی ابداع، و خلاصه تمام تلاششان را برای هدفشان می‌کنند.

در طرف دیگر هستند رسانه‌هایی که در کنار جلب نظر مردم سعی می‌کنند با ارائه‌ی مطالب علمی و موثق، سلامت مردم را نیز در اولویت خود قرار دهند. شناسایی اینکه چه رسانه‌ای در حال ساخت خبرهای ساختگی و کذب برای سلامت و چه رسانه‌ای در تلاش برای ارائه‌ی مطلب خوب است همیشه ساده نیست ولی نشدنی هم نیست.

شاید بد نباشد با خودم بلند بلند فکر کنم و ببینم چگونه می‌شود به رسانه‌ای اعتماد کرد.

اول از همه موضوع را از کلِ یک رسانه، به یک خبر درج شده در آن تقلیل می‌دهم. بعد بررسی می‌کنم که ادعاهای مطرح شده چقدر غلوآمیز و اغواکننده‌اند. هرچقدر این ادعاها فریبنده‌تر باشند بایستی منبع ارائه شده موثق‌تر و قوی‌تر باشد. سپس به دنبال منبع ارائه شده توسط مطلب می‌گردم. هر منبعی، موثق نیست و می‌توانم برای شناسایی منابع موثق از گوگل کمک بگیرم. معمولا سایت‌هایی با رنک و رتبه‌ی بالا، در ارائه‌ی اخبار کذب محتاط‌تر عمل می‌کنند. به عنوان مثال BBC کمتر به خود جرئت ارائه‌ی یک خبر کاملا کذب را می‌دهد تا وبلاگ «غلام شش لول بند».

اگر در مطلب به دانشمندان، محققان و… اشاره شده است، حتما از نویسنده، منبع می‌خواهم چرا که شایعات برای موثق نشان دادن خودشان، به «دانشمندان» به خصوص از نوع کافر، «محققان»، «ناسا» و… آویزان می‌شوند، بدون اینکه اسم و نشانی از آن دانشمند یا سند و مدرکی من‌باب تایید آن ارائه کنند.

حالا اگر رسانه‌ای را دیدم که با افتخار اقدام به انتشار چنین مواردی می‌کند و در صورت درخواست منابع معتبر طفره می‌رود برای خاطر خودم هم که شده آن را از زندگی‌ام حذف می‌کنم.

سلامت من، بازیچه‌ی سودجویانی نیست که برای کسب مال، آن را به خطر بیندازند، در نتیجه در خصوص اخبار سلامت سختگیری را دوچندان کرده تا مطمئن شوم به خودم ضرری نمی‌زنم.

خوشحال می‌شم که شما هم در این مورد با من بلندبلند فکر کنید.

مقاله را پسندیدید؟ در صورتی که پاسخ‌تان مثبت است، می‌توانید مقاله‌ای که خواندید را به مبلغ ۱۵۰۰ تومان با فشار دادن دکمه زیر بخرید. توجه کنید که ۱۵۰۰ تومان بهای مقاله‌ای است که اکنون خواندید اما به نشان قدردانی از شمایی که مقاله را بعد از خواندن، می‌خرید، به صفحه‌ای از وب‌سایت ایلولا هدایت خواهید شد و مقاله‌های ویژه به صورت فایل PDF در دسترس شما قرار خواهد گرفت.

پرداخت شما از طریق سایت امن زرین‌پال به سایت شاپرک (زیر نظر بانک مرکزی) هدایت خواهد شد و امنیت اطلاعات شما - در صورت رعایت نکاتی که در درگاه پرداخت ذکر شده - تضمین شده است. به عنوان راه جایگزین می‌توانید پرداخت را از طریق شماره شبا IR570560080388802621820001 به نام ایمان امینی انجام دهید و رسید را به ایمیل eman.amini روی gmail.com ارسال کنید تا دسترسی به صفحه مذکور به شما اعطا شود.

ایلولا با تکیه بر فروش مقالاتی اداره می‌شود که به رایگان در اختیار شما قرار می‌گیرد. با خرید مقالات می‌توانید آن را زنده نگه دارید. دلیل عدم نمایش تبلیغات، احترام به شما و ذهن‌تان است. می‌توانید در صفحه درباره‌ی ما جزئیات آن را بخوانید.

Whatsapp Telegram
Email Facebook Google Twitter

1 بازتاب

  1. سوسیس و کالباس بخوریم یا نخوریم؟ - ایلولا

پاسخ دهید

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد